• יו"ר: פרופ' דרור דיקר
  • מזכירת החברה: ד"ר גבי ליברמן
  • גזברית: ד"ר בתיה קורנבוים
  • חברת ועד: פרופ' יעל לבנטל
  • חברת ועד: ד"ר עידית דותן
  • חברת ועד: ד"ר רקפת בכרך
  • חבר ועד: ד"ר דן אויירו
  • מזכירה: גב' חגית יוחננוף
חדשות

נייר עמדה חדש מציג המלצות שינה, תזונה ופעילות גופנית לעובדי משמרות

נייר העמדה גובש בעמותת הדיאטנים והתזונאים "עתיד" בשיתוף רופאים; מכיל שורת המלצות בנוגע לשמירה על בריאות למרות העבודה במשמרות

עבודה במשמרות, תנומה (צילום: אילוסטרציה)

עובדי משמרות לילה ישנים בממוצע 25% פחות מעובדי משמרות יום ונמצאים בסיכון גבוה יותר לבעיות בריאות; כך קובע נייר עמדה שבכתיבתו השתתפו פרופסור גיורא פילר, מנהל מערך מרפאות השינה בשירותי בריאות כללית, פרופסור אורן פרוי, ראש המכון לביוכימיה, מדעי המזון והתזונה באוניברסיטה העברית וד"ר שרה יצחקי, דיאטנית קלינית, יועצת להפרעות שינה.

המסמך, עליו דווח הבוקר (יום ד') ב"ישראל היום", גובש בעמותת הדיאטנים והתזונאים "עתיד", בייעוץ עם הרופאים הנ"ל. ההמלצה לעובדי משמרות לילה הנמסרת במסמך היא להקפיד על מעקב תקופתי אחר ערכי לחץ דם ולבצע בדיקות דם ובדיקות משקל.

מנתוני משרד הכלכלה וממחקרים שונים עולה, כי 540 אלף אנשים בישראל - כחמישית מהעובדים השכירים - מגדירים עצמם כעובדי משמרות

לפי הדיווח, מנתוני משרד הכלכלה וממחקרים שונים עולה, כי 540 אלף אנשים בישראל - כחמישית מהעובדים השכירים - מגדירים עצמם כעובדי משמרות. משמרת לילה מוגדרת כעבודה שבה לפחות שעתיים הן בין 22:00 ל־06:00. עם עובדי הלילה נמנים בין השאר עובדי בתי החולים (רופאים ואחיות), כבאים ושוטרים.

על פי המחקרים המצוינים בנייר העמדה, קיים קשר בין עבודה במשמרות לבין סיכון מוגבר לתחלואה, בעיקר תחלואת לב וכלי דם דוגמת יתר לחץ דם, סוכרת, השמנה וסרטן.

מחברי נייר העמדה ממליצים על האמצעים שיכולים לסייע באיזון השינה: הקפדה על לא יותר משתי משמרות לילה בשבוע; פסק זמן של שני לילות בין משמרת למשמרת; תחלופת משמרות לאורך השבוע, העדיפה על משמרות בשיטת "שבוע שבוע"; שנת צהריים בין השעות 13:00 ל־16:00 לפני המשמרת, ובמידת האפשר - "תנומה מתוכננת" בת כחצי שעה גם במהלך המשמרת, בין השעות 02:00 ל־04:00 לפנות בוקר.

לפי נייר העמדה, עדיפה משמרת בת 8 שעות על פני משמרת של 12 שעות; כמו כן, בתום המשמרת מומלץ לישון 4 שעות ברצף, קרוב ככל האפשר לזמן סיום המשמרת. לפני השינה כדאי לאכול ארוחה קלה, כדי שלא לגרום ליקיצה מוקדמת מדי בשל רעב. לפי הנייר, יש להימנע מצריכת קפאין, ואלכוהול ומפעילות גופנית ב-4-3 שעות שלפני השינה.

מבחינה תזונתית מומלץ להקפיד על שלוש ארוחות משביעות בזמנים הרגילים, גם ביום שבו עובדים במשמרת לילה. במהלך המשמרת יש להימנע או לצמצם בצריכת מזון; מומלץ לאכול ארוחה קלה בתחילת המשמרת, שיכולה לכלול כוס קפה, למשל בין חצות ל־02:00 לפנות בוקר, כדי לסייע לשמור על הערנות. לא מומלץ לרכוש מזון מוכן במכונות האוטומטיות או בקפיטריות במקומות העבודה; עדיפה ארוחה צמחונית שהוכנה בבית וכוללת מרק ירקות, סלט, פירות, יוגורט, כריך מלחם מלא, אגוזים.

ד"ר יצחקי ציינה: "לגוף האדם פעילות מטבולית ופיזיולוגית שונה בשעות השונות של היממה, לכן צריך להתנהל ככל האפשר לפי השעון הפנימי של הגוף ולשמור על עוגנים יציבים ככל האפשר של אכילה. מומלץ שמקומות העבודה יתאימו עצמם מבחינת תנאי העבודה, אופן ותזמון המשמרות, סביבת עבודה ומנוחה ואספקת מאכלים בריאים וללא מכונות חטיפים".

נושאים קשורים:  חדשות,  נייר עמדה,  משמרות,  אורח חיים בריא,  תזונה
תגובות
אנונימי/ת
30.11.2016, 16:38

האם ההסתדרות הרפואית נחשפה להמלצות המלומדות האלו? ואיך הן מתיישבות עם יחסה למתמחים?

אנונימי/ת
30.11.2016, 16:38

האם ההסתדרות הרפואית נחשפה להמלצות המלומדות האלו? ואיך הן מתיישבות עם יחסה למתמחים?

אנונימי/ת
01.12.2016, 19:12

ומה על הרופאים העושים תורנויות...כהמשך ליום עבודדה עמוס...

?!?

אנונימי/ת
06.12.2016, 07:30

ברור שמובילי נייר העמדה ביוכימאים ודיטאנים קלינים ביצעו הרבה תורנויות ומשמרות במערכת הבריאות ומכירים ומודעים לתנאים של המשמרות.