כ-60% מהאוכלוסייה סובלת ממשקל עודף או מהשמנת יתר, אך רק כשליש מהאוכלוסייה מדווחים כי פנו להתייעצות אצל רופא בקהילה. מחקר חדש בחן כיצד מטופלים תופסים את תפקידו של הרופא בקהילה בניהול השמנת יתר ומהי חוויית המטופלים עם המשאבים הקיימים באלברטה, קנדה.

מטרת המחקר היתה להבין טוב יותר את של תפיסת המטופלים ולפתח אסטרטגיות ניהול יעילות יותר להשמנת יתר.

המחקר בוצע בתבנית איכותנית על ידי שימוש בראיונות חצי-מובנים עם אנליזה נושאית. למחקר נבחרו 28 מטופלים מתוך קבוצה של 255 מטופלים החיים עם השמנת יתר ומקבלים טיפול לאיזון השמנת יתר ברשת גדולה של רפואת קהילה בקנדה.

תוצאות המחקר הדגימו ארבע נושאים מרכזיים:

  1. הקשר בין המטופל לרופא משחק תפקיד חשוב בניהול השמנת יתר יעילה.
  2. למטופלים יש ציפיות ברורות לקיים שיחה משמעותית עם הצוות המטפל בקהילה.
  3. מצבים מורכבים משפיעים על משקל ומטופלים זקוקים לסיוע מותאם אישית בניהול הגורמים לעלייה במשקל.
  4. השירותים הקיימים היום מספקים סיוע בדרכים חשובות (נגישות, זמינות, אחריות, מושגות כלכלית, אחידות מסרים), אך עדיין אינם מספקים את צורכי המטופלים הכוללים תכניות פרטניות, חינוך מתקדם ומעקב ארוך טווח.

מסקנת החוקרים היא, כי מטופלים מצפים שבקשר טיפולי תומך, הרופא בקהילה ישאל אותם לגבי המשקל שלהם. מטופלים תופסים את השמנת היתר כבעיה מורכבת בעלת גורמים רבים. המטופלים רוצים שהרופא יעריך ויתייחס לגורמים אלו ולא ייתן עצות "פשטניות" כגון "תאכל פחות ותזוז יותר". מטופלים הרגישו שהשירותים הקיימים היום הינם חיוביים אך הדגישו את הצורך בטיפול מותאם אישית ובמעקב ארוך טווח.

מקור:
Torti, J. et al. (2017) BMC Family Practice. 18(19).