• יו"ר: פרופ' דרור דיקר
  • מזכירת החברה: ד"ר גבי ליברמן
  • גזברית: ד"ר בתיה קורנבוים
  • חברת ועד: פרופ' יעל לבנטל
  • חברת ועד: ד"ר עידית דותן
  • חברת ועד: ד"ר רקפת בכרך
  • חבר ועד: ד"ר דן אויירו
  • מזכירה: גב' חגית יוחננוף
חדשות

למרות המאמצים, שיעור הסובלים מהשמנת-יתר בארה"ב עלה בעשור האחרון

38% מהאמריקאים סובלים מהשמנת יתר, לפי נתונים עדכניים שפירסם בסוף השבוע ה-CDC; לדברי מומחים, ייתכן כי הקמפיינים שנועדו להדגיש את חשיבות התזונה איבדו מיעילותם

נוסעים ברכבת התחתית בניו יורק, ארה"ב (צילום: אילוסטרציה)

למרות מאמצים גדולים בשנים האחרונות למנוע את המשך העלייה במשקל של האמריקאי הממוצע, נתונים חדשים שפירסם המרכז למניעת ולבקרת מחלות בארה"ב (CDC) מראים כי שיעור הסובלים מהשמנת יתר מטפס באופן דרמטי.

מאז שנות ה-80 של המאה ה-20 נרשמה בארה"ב עלייה חדה בשיעור האנשים באוכולוסייה הסובלים מהשמנת יתר, אך בשנת 2004 השיעור הזה התייצב, והיתה תקווה שהמגמה תתהפך. עתה, הודיע ה-CDC, שיעור הסובלים ממצב זה שב לעלות, והוא עומד ב-2014 על 36% מהאוכלוסייה האמריקאית הבוגרת. זאת, לעומת 32% ב-2004.

דו"ח ה-CDC מבוסס על סקר כלל-ארצי, שנערך בקרב 5,000 בוגרים המהווים מדגם מייצג.

אחת ההערכות היא, שהעלייה בשיעור האמריקאים עם השמנת יתר נובעת מכך שהקמפיינים ההסברתיים ותוכניות שהופעלו לאימוץ אורח חיים בריא, אכילת מזון בריא ופעילות גופנית – איבדו מיעילותם.

בעשר השנים האחרונות התמקד המאמץ ההסברתי במזון ובתזונה, על מנת לבלום את השמנת היתר, אבל עתה "האנשים אינם שמים לב במיוחד למסר הזה" מסבירה את התופעה המדאיגה התזונאית סטייסי סנליג. "יתכן שזה הזמן להדגיש יותר את צורך בפעילות גופנית", הוסיפה בשיחה ל-BBC.

צריכת משקאות מוגזים מסוכרים בארה"ב ירדה בשנים האחרונות, ורשתות מזון מהיר מציעות ללקוחות תפריט בריא יותר, אך בעיית השמנת היתר מורכבת יותר ואינה מושפעת בקלות מצעדים אלה.

עוד עלה מדו"ח ה-CDC, כי שכיחות השמנת היתר בקרב נשים גבוהה יותר מאשר בקרב גברים: המחברת הראשית של הדו"ח, סינתיה אוגדן, מסרה כי זו הפעם הראשונה מזה שנים רבות ששיעור הנשים עם השמנת היתר בארה"ב גבוה באופן מובהק מזה של גברים.

כמו כן מצא הסקר, כי בקרב בוגרים ממוצא היספני, ושחורים שאינם ממוצא היספני, שיעור השמנת היתר גבוה יותר לעומת בוגרים לבנים. בקרב נשים שחורות הסתמנה נסיקה בשיעור השמנת-היתר: 57% לעומת 38% בקרב גברים. לדברי מחברי הדו"ח, הממצאים מדגימים בין השאר גם את השפעת המצב הסוציו-אקונומי על נושאי בריאות.

לפי הניו יורק טיימס, בשנים 2012-2011 שיעור השמנת יתר אצל בוגרים היה 35%. בגילאים 59-40 שיעור השמנת היתר עומד על 40%. בקרב בני 60 ומעלה עומד השיעור על 37%. בקרב בני 39-20 מדובר ב-32% בעלי משקל יתר.

לקריאה נוספת לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  CDC,  ארה"ב,  השמנת יתר,  הבדלים מגדריים,  המרכז למניעת ולבקרת מחלות
תגובות