• יו"ר: פרופ' דרור דיקר
  • מזכירת החברה: ד"ר גבי ליברמן
  • גזברית: ד"ר בתיה קורנבוים
  • חברת ועד: פרופ' יעל לבנטל
  • חברת ועד: ד"ר עידית דותן
  • חברת ועד: ד"ר רקפת בכרך
  • חבר ועד: ד"ר דן אויירו
  • מזכירה: גב' חגית יוחננוף
חדשות

גם בריטניה מטילה מס סוכר במסגרת המלחמה בהשמנת יתר

ההכנסות מהמס המוטל על משקאות קלים ממותקים יגיעו ל-240 מיליון ליש"ט (335 מיליון דולר) בשנה ויופנו לבניית מתקני ספורט ולמועדוני ארוחות בוקר בריאות לילדים ונוער

משקאות ממותקים. אילוסטרציה

בריטניה הצטרפה ביום שישי (שלשום) לצרפת, נורבגיה ומקסיקו והוחל בה בהטלת "מס סוכר" על משקאות קלים וזאת במסגרת המאמצים הנעשים כיום כנגד מגפת השמנת היתר וגם עששת בילדים.

משקאות המכילים 5 גרם סוכר ל-100 מיליליטר מתייקרים מעתה בסף הנמוך של המס החדש – ב-18 פנס (שווה ערך לרבע דולר) לליטר ואלה שמכילים יותר מ-8 גרם סוכר ל-100 מ"ל מתייקרים בעקבות הטלת המס ב-24 פנס לליטר.

כמה מיצרניות המשקאות הנפוצות ביותר, ביניהן "פאנטה", "בריטוויק" ו"ריבנה סנטורי", כבר הודיעו כי הן צמצמו את רמות הסוכר במוצריהן על מנת לחמוק מהמס החדש, בעוד ש"קוקה קולה" ו"פפסי" הודיעו שהן לא ישנו את מתכוני המשקאות שלהן המכילים יותר מ-10 גרם סוכר ל-100 מ"ל.

עם זאת, כמה מרשתות הסופרמרקטים והקמעונאיות הגדולות בבריטניה, המתחרות ביניהן על לב הצרכנים, הודיעו מיד כי בכוונתן לספוג את מלוא המס ולא לגלגלו על לקוחותיהן. לעומת זאת, יש לצפות שבתי אוכל (מסעדות, בתי קפה, מזנוני דרכים) יוסיפו את שיעורי המס על המשקאות שיזמינו הסועדים.

השר לבריאות הציבור בבריטניה, סטיב בריין, אמר לתקשורת בלונדון בעקבות כניסת המס לתוקף: "בני העשרה שלנו צורכים מדי שנה בממוצע כמעט 'אמבטיה של משקאות קלים' מוגזים ואחרים, המכילים כמויות גבוהות מאוד של סוכר ובכך הם 'מתדלקים' את החששות מפני מגמת השמנת היתר על כל ההשלכות הבריאותיות השליליות שלה".

כאשר הודיעה הממשלה הבריטית כבר ב-2016 כי המס ייכנס לתוקף ב-2018, היא אפשרה ליצרניות להתארגן לשם כך. התחזית היתה שהמס יכניס לקופת המדינה 520 מיליון ליש"ט כבר בשנה הראשונה שלו, אבל עתה נראה כי ההכנסות יגיעו רק ל-240 מיליון ליש"ט (שווה-ערך ל-335 מיליון דולר). הסכומים שיצטברו מהמס הזה יופנו לבניית או לשיפור מתקני ספורט וגם למועדוני ארוחות בוקר בריאות לילדים ונוער.

כאשר הודיעה ממשלת בריטניה במרץ 2016 על הכוונה להטיל מס סוכר, החלו יצרניות של משקאות קלים להתאים עצמן למצב החדש ועל פי הודעת משרדי הבריאות והאוצר, בסוף השבוע הן הפחיתו ב-45 מיליון ק"ג לשנה את כמות הסוכר שבה הן משתמשות במוצריהן. עד כה יותר מ-50% מהיצרניות שינו את פורמולת מוצריהן.

בשלב הבא יש כוונה למסות גם מילקשייקים או מוצרי חלב ממותקים אחרים שמכילים כמויות גדולות מאוד של סוכר. היצרניות של מוצרים אלה טוענות שזהו האתגר הגדול ביותר שהועמד בפניהן - לייצר פריטי ג'אנק פוד בריאים יותר ועדיין לשמור על הטעמים שהציבור אוהב.

נושאים קשורים:  משקאות ממותקים,  השמנת יתר,  חדשות,  הטלת מס סוכר,  קןקה-קולה
תגובות