• יו"ר: פרופ' דרור דיקר
  • מזכירת החברה: ד"ר גבי ליברמן
  • גזברית: ד"ר בתיה קורנבוים
  • חברת ועד: פרופ' יעל לבנטל
  • חברת ועד: ד"ר עידית דותן
  • חברת ועד: ד"ר רקפת בכרך
  • חבר ועד: ד"ר דן אויירו
  • מזכירה: גב' חגית יוחננוף
חדשות

השמנת יתר היא גורם מרכזי בעלייה בשיעורי הסרטן בקרב בגירים צעירים

בארה"ב, תשעה מבין 20 סוגי הסרטן השכיחים ביותר מאובחנים בדרך כלל לאחר גיל 50 אבל עתה תכיפות הדיווחים עליהם בקרב בגירים צעירים עולה

השמנת יתר כגורם לסרטן בצעירים. אילוסטרציה

מחקר חדש שפורסם בחודש שעבר ב-Obesity מצא כי מספר הבגירים הצעירים המאובחנים עם סרטן מצוי במגמת עלייה מובהקת ורבים מסוגי הסרטן אצלם הם טיפוסיים לחולים בגיל של יותר מ-50. את הגורם המרכזי, המז'ורי, במגמת עלייה הזאת יש להטיל על מגפת העל של השמנת יתר. השמנת יתר בקרב ילדים גם היא גורם לסרטן שניתן להצביע עליו, אולם בחלקו.

המחקר, שבו נותחו נתונים מצטברים מיותר מ-100 עבודות שונות (מטה-אנליזה), בוצע בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת Case Western Reserve על ידי צוות בהובלת ד"ר נתן ברגר. הדו"ח המסכם מדגיש כי שיעור השמנת היתר מצוי בעלייה יחד עם העלייה בשיעור תחלואת הסרטן באוכלוסיית הצעירים. סוגי הסרטן הללו נוטים להתפתח במהירות גדולה במיוחד.

הנתונים מבוססים על ניסויים קליניים, בסיס נתונים של מערכות בריאות ציבוריות ואחרים. בגירים צעירים הם כל מי שטרם מלאו לו 50, הדגיש דו"ח המחקר.

משקל גוף נורמלי הוא זה שה-BMI שלו בין 18 ל-25. BMI שבין 25 ל-30 מוגדר כבר כמשקל עודף או כמשקל יתר, BMI 30 ומעלה – השמנת יתר (Obese) ו-BMI של 40 ומעלה – השמנת יתר חמורה או חולנית.

ניתוח הנתונים העלה כי עודפי שומן בגוף מגבירים סיכון ל-13 סוגי סרטן. בארה"ב, תשעה מבין 20 סוגי הסרטן השכיחים ביותר מאובחנים בדרך כלל לאחר גיל 50 אבל עתה תכיפות הדיווחים עליהם בקרב בגירים צעירים, כאמור, עולה.

בדו"ח צוין למשל כי ב-2016, אחד מכל ארבעה מקרים שאובחנו עם סרטן בלוטת התריס היה בגילאים שבין 20 ל-44 ואילו מקרים של סרטן שד היו 1 מכל עשרה.

עוד דווח כי במשך עשרות שנים שיא אירועי מיאלומה נפוצה (multiple myeloma) היה סביב גיל 69, אבל עתה על פי יותר ויותר דיווחים על המחלה, הוא בגילאים של מתחת ל-45.

מחקרים רבים שנעשו בשנים האחרונות הצביעו על כך ששיעור האנשים עם עודף משקל והשמנת יתר גדל בעקביות והוא כבר מוגדר כמגיפה. "השמנת יתר הנקשרת לסרטן בקרב בגירים צעירים היא פצצת זמן שהולכת ומתקרבת אלינו", אמר עורך המחקר.

נושאים קשורים:  השמנת יתר,  סרטן והשמנת יתר,  תחלואת סרטן בצעירים,  חדשות
תגובות