• יו"ר: פרופ' דרור דיקר
  • מזכירת החברה: ד"ר גבי ליברמן
  • גזברית: ד"ר בתיה קורנבוים
  • חברת ועד: פרופ' יעל לבנטל
  • חברת ועד: ד"ר עידית דותן
  • חברת ועד: ד"ר רקפת בכרך
  • חבר ועד: ד"ר דן אויירו
  • מזכירה: גב' חגית יוחננוף
סוכרת

זיהוי מוקדם: האם בן זוג עם סוכרת הוא מנבא לסוכרת?

תוצאות המחקר מרמזות כי גישה מכוונת לבני או בנות הזוג יכולה לסייע בגילוי מוקדם של סוכרת סוג 2

02.05.2018, 16:42

בבריטניה, יותר ממיליון אנשים סובלים מסוכרת שאינה מאובחנת וחמישה מיליון נוספים נמצאים בסיכון גבוה לפתח את המחלה. זיהוי מוקדם של אנשים אלו הינו קריטי למניעה ראשונית ושניונית יש צורך בגישות חדשות לביצוע בדיקות סקר. מאחר ובני זוג דומים לעיתים קרובות בהיבט גורמי סיכון קרדיומטאבוליים הקשורים לסוכרת סוג 2, החוקרים ביקשו לבחון האם סוכרת וגורמי סיכון קרדיומטאבוליים בבן או בת זוג אחד או אחת יכול לשמש כסמן להיארעות סוכרת סוג 2 בבן הזוג השני.

החוקרים ניתחו מידע מ-3,649 גברים ו-3,478 נשים ממאגר המידע English Longitudinal Study of Ageing עם נתונים בנוגע לסטטוס הסוכרת וגורמי הסיכון הקרדיומטאבוליים שלהם ושל בני זוגם. החוקרים ביצעו מודל של שיעורי היארעות ויחס שיעורי היארעות באמצעות רגרסיית Poisson בעודם משתמשים בסטטוס הסוכרת וגורמי הסיכון הקרדיומטאבוליים (BMI, היקף מותניים, לחץ דם, HDL, LDL וטריגליצרידים) כ"חשיפה" והיארעות סוכרת סוג 2 באדם המשתתף במחקר כתוצא. המודלים תוקננו לשתי קבוצות של גורמים מבלבלים אפשריים.

החוקרים מצאו כי BMI והיקף מותניים של בני הזוג קשור עם היארעות סוכרת סוג 2 אך עם דפוס שונה עבור נשים וגברים. הסיכון של גבר לפתח סוכרת סוג 2 גדל באופן תלול יותר לפי מידת השמנת היתר של בת זוגו והקשר נותר מובהק סטטיסטית לאחר תקנון למידת השמנת היתר של הגבר עצמו. להיות נשוי לאשה עם BMI הגבוה ב-5 ק"ג/מטר רבוע מהנורמה (30 לעומת 25 ק"ג/מטר רבוע) נמצא קשור לעליית סיכון של 21% (רווח בר-סמך 95%, 11-33%) לפתח סוכרת סוג 2. לעומת זאת, הקשר בין היארעות סוכרת סוג 2 באישה וה-BMI של בן זוגה מותן לאחר תקנון ל-BMI של האישה עצמה. ממצאים עבור היקף מותניים היו דומים לממצאים עבור BMI. בהיבט גורמי סיכון אחרים, החוקרים מצאו קשר מובהק סטטיסטית רק בין הסיכון לסוכרת סוג 2 בנשים ורמות הטריגליצרידים של בני זוגן.

הממצא העיקרי של מחקר זה הינו ההשפעה הספציפית למין של השמנת יתר של בן או בת הזוג על הסיכון לסוכרת סוג 2. במידה ולאדם ישנו בן זוג הסובל מהשמנת יתר הסיכון לסוכרת סוג 2 עולה מעבר להשפעה של מידת השמנת היתר של גברים אך לא של נשים. התוצאות מרמזות כי גישה מכוונת לבני או בנות הזוג יכולה לסייע בגילוי מוקדם של סוכרת סוג 2.

מקור: 

Nielsen, J. et al. (2018) Diabetologia.  Online

נושאים קשורים:  סוכרת,  BMI מדד מסת הגוף,  בני זוג,  סיכון,  גורמי סיכון,  מחקרים
תגובות