• יו"ר: פרופ' דרור דיקר
  • מזכירת החברה: ד"ר גבי ליברמן
  • גזברית: ד"ר בתיה קורנבוים
  • חברת ועד: פרופ' יעל לבנטל
  • חברת ועד: ד"ר עידית דותן
  • חברת ועד: ד"ר רקפת בכרך
  • חבר ועד: ד"ר דן אויירו
  • מזכירה: גב' חגית יוחננוף
השמנת יתר

ההשפעה של ניתוחים בריאטריים על הסיכון לאי ספיקת כליות כרונית

במחקר חדש נמצא שיפור סיכון של אי ספיקת כליות כרונית באחוז גבוה של מטופלים עד שבע שנים אחרי ניתוח בריאטרי, במיוחד אצל אותם מטופלים עם רמת סיכון בינונית עד גבוהה בבייסליין

08.05.2018, 11:40
מחלת כליות, דיאליזה (צילום: אילוסטרציה)

השמנת יתר קשורה להתפתחות והתקדמות של אי ספיקת כליות כרונית, אך אין עדיין הבנה טובה האם ניתוחים בריאטריים מגנים מפני אי ספיקת כליות כרונית. במחקר חדש, שנערך במספר מרכזים שונים בארה"ב, ביקשו החוקרים לחקור האם ניתוחים בריאטריים משפיעים עם הסיכון לאי-ספיקת כליות כרונית.

במחקר נכללו 2,144 מבוגרים אשר עברו ניתוח בריאטרי בין מרץ 2006 ואפריל 2009 והשתתפו בקוהורט של ה-Longitudinal Assessment of Bariatric Surgery-2 Study. התוצא העיקרי נקבע כקטגוריות הסיכון לאי ספיקת כליות כרונית על פי הקריטריונים של ה-Kidney Disease Improving Global Outcomesי(KDIGO) באמצעות שילוב של קצב סינון גלומרולרי משוער (eGFR) ואלבומין בשתן.

79% מהמטופלים היו נשים ו-87% היו לבנים, עם גיל ממוצע של 46 שנים. חלו שיפורים בסיכון לאי ספיקת כליות כרונית שנה ושבע שנים אחרי ביצוע הניתוח אצל מטופלים עם רמת סיכון בינונית לאי ספיקת כליות כרונית בבייסליין (63% ו-53%, בהתאמה), רמת סיכון גבוהה בבייסליין (78% ו-56%, בהתאמה), ורמת סיכון גבוהה מאוד בבייסליין (59% ו-23%, בהתאמה). אחוז המטופלים אשר אצלם חלה הרעה בסיכון לאי ספיקת כליות עמד על פחות מעשרה אחוזים, כאשר חמישה מטופלים פיתחו אי ספיקת כליות סופנית (ESRD). אנליזות של רגישות, עם שנה 1 אחרי הניתוח כבייסליין בכדי לצמצם את ההשפעה של הירידה במשקל  על רמת הקריאטינין בסרום ונוסחאות eGFR שונות, הגיעו לתוצאות דומות מבחינה איכותנית.

לאור הממצאים החוקרים מסכמים שנמצא קשר בין ניתוחים בריאטריים לבין שיפור בקטגוריות סיכון של אי ספיקת כליות כרונית באחוז גבוה של מטופלים עד שבע שנים אחרי הניתוח, במיוחד אצל אותם מטופלים עם רמת סיכון בינונית עד גבוהה בביילין. ממצאים אלו תומכים בהכללת רמת הסיכון לאי ספיקת כליות כרונית כחלק מההערכה הכללית לקראת ניתוחים בריאטריים. יש צורך במחקרים נוספים על יכולתם של ניתוחים בריאטריים לשמש כטיפול במטופלים בסיכון גבוה עם השמנת יתר ואי ספיקת כליות כרונית.

מקור:

Friedman, A., Wahed, A., Wang, J., Courcoulas, A., Dakin, G., Hinojosa, M., Kimmel, P., Mitchell, J., Pomp, A., Pories, W., Purnell, J., le Roux, C., Spaniolas, K., Steffen, K., Thirlby, R. and Wolfe, B. (2018). Effect of Bariatric Surgery on CKD Risk. Journal of the American Society of Nephrology, 29(4), pp.1289-1300.

 

נושאים קשורים:  השמנת יתר,  ניתוח בריאטרי,  מחקרים,  אי-ספיקת כליות
תגובות