• יו"ר: פרופ' דרור דיקר
  • מזכירת החברה: ד"ר גבי ליברמן
  • גזברית: ד"ר בתיה קורנבוים
  • חברת ועד: פרופ' יעל לבנטל
  • חברת ועד: ד"ר עידית דותן
  • חברת ועד: ד"ר רקפת בכרך
  • חבר ועד: ד"ר דן אויירו
  • מזכירה: גב' חגית יוחננוף
חדשות

מחקר ישראלי-סינגפורי: ממתיקים מלאכותיים פוגעים במיקרוביום המעי

החוקרים זיהו בשישה סוגי ממתיקים מלאכותיים נפוצים אפקט רעילות הפוגע בחיידקי E-coli במעיים ומוביל לפגיעה בפעילות מערכת העיכול

ממתיקים מלאכותיים (צילום: אילוסטרציה)
ממתיקים מלאכותיים (צילום: אילוסטרציה)

ממתיקים מלאכותיים שאושרו לצריכה על ידי ה-FDA ו"תוספי ספורט" המכילים אותם נמצאו רעילים לחיידקים הטובים במערכת העיכול שיש להם חשיבות לבריאות האדם. כך נטען במחקר חדש שנעשה במשותף על ידי צוות מאוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע והאוניברסיטה הטכנולוגית נניאנג (NTU) בסינגפור. דו"ח על עבודה זו פורסם בשבוע שעבר במגזין Molecules.

החוקרים זיהו את הרעילות בשישה סוגי ממתיקים מלאכותיים נפוצים: אספרטיים, סוכרלוז, סכרין, נאוטאם, אדוואנטאם ואצסולפאם האשלגן K, המסומן על תוויות המזון כ-E950.

מחקר זה מצטרף למעשה לעבודות קודמות שהצביעו על תחליפי סוכר שעלולים להזיק לבריאות. הם מצויים בריכוזים גדולים במשקאות דיאטטיים ואחרים.

פרופ' אריאל קושמרו מהמחלקה להנדסת ביוטכנולוגיה באוניברסיטת בן גוריון, שהיה בצוות המחקר, אמר: "מצאנו שממתיקים מלאכותיים גורמים לאפקט רעילות בחיידקי E-coli במעיים. לחיידקים אלה יכולת הארה כאשר הם נחשפים לחומר שהם רעילים אליו ועקב כך תפקודם נפגע. במחקר ראינו שהחשיפה שלהם גם לריכוזים קטנים מאוד ואף מזעריים של ממתיקים מלאכותיים (1 מ"ג) גורמת להם להארה. בפחית משקה דיאטטי כ-180 מ"ג. כאשר חיידקים אלה נפגעים עלולה להיפגע משמעותית פעילות מערכת העיכול, מה שיוביל, כנראה, להתפתחות של בעיות בריאותיות רבות. הממתיקים המלאכותיים עלולים למעשה להזיק למי שמבקש לרדת במשקלו בעזרת משקאות דיאטטיים".

עם זאת יש לציין כי המחקר לא נעשה על בעלי חיים או בני אדם, אלא בתנאי מעבדה.

זהו אחד המחקרים הראשונים שבחן את השפעת הממתיקים המלאכותיים על חיידקי המעיים. אולם, אין זו הפעם הראשונה שנמצא כי בממתיקים מלאכותיים יש סיכונים בריאותיים. מחקרים שנעשו בעבר מצאו שצריכה תכופה של ממתיקים מלאכותיים קשורה בעלייה במשקל, בהפחתת הסיכויים להיכנס להריון בהפריה חוץ גופית וגם בשילוש הסיכון לשבץ, בהגדלת הסיכון לדמנציה ובהעלאת הסיכוי לסוכרת.

נושאים קשורים:  אספרטיים,  ממתיקים מלאכותיים,  מיקרוביום המעי,  חדשות,  סוכרלוז,  סכרין,  E. coli
תגובות
05.10.2018, 10:33

מעניין מה משמעות השימוש המומלץ בממתקים מלאכותיים ע"י הגופים הרלווניים עושה לחולי הסכרת וההשפעה על מחלת הסכרת עצמה.
הנה רעיון למחקר בעל אימפקט עולמי...