אוסטאופונטין

הסיכון להתפתחות סרטן השד מנגעים פרה-סרטניים

במחקר נמצא כי על ידי צביעה אימיונוהיסטוכימית של רמות אוסטאופונטין ניתן לחזות פרוגנוזה להתפתחות סרטן השד

סרטן השד (צילום: אילוסטרציה)

נגעים פרה-סרטניים בשד מהווים סיכון בדרגות שונות להתפתחות סרטן. עולה השאלה אילו מטופלות צריכות לקבל טיפול, שיוכל למנוע את ההתקדמות של נגעים אלו לסרטן. המתווך הגרורתי אוסטאופונטין, מופרש ומשמש סמן לאגרסיביות הגידול בסרטן השד. נוכחותו בנגע מסוג זה יכולה להעיד על הסיכון להתקדמות הנגע לממאיר.

במחקר זה השתתפו 434 נשים. על ידי שימוש בצביעה אימונוהיסטוכימית נבדקו ביטוייו השונים של אוסטאופונטין בנשים אלו וביניהן מטופלות עם שדיים בריאים, מטופלות עם היפרפלזיה, מטופלות עם פפילומה ומטופלות עם קרצינומה נחה (In situ). הבדיקה בוצעה על ידי צביעה של אקסון 4 של אוסטאופונטין (הקיים באוסטאופונטין-a ואוסטאופונטין-b) או צביעה של אוסטאופונטין-c, בנגעים בסיכון נמוך עד גבוה. נבדקה ההתאמה בין ממצאי הצביעה להתקדמות הנגע (קרצינומה דוקטלית אין סיטו עם חדירה, סרטן פולשני) ולשרידות המטופלות.

תוצאות המחקר הראו, כי הסמנים תואמים לסיכון ומהווים פרמטר פרוגנוסטי, גם להופעת מחלה פולשנית וגם לשרידות המטופלות. ציון מספרי ניתן על-פי עוצמת הצביעה. בכ-10% מהדגימות שבהם נצפה אוסטאופונטין-c בציון 0-1, חלו המטופלות בסרטן שד בתוך 5 שנים. לעומת 40% מהמטופלות, שבהן נצפה אוסטאופונטין-c בציון 3. ביותר מ-90% מהנשים, אשר התפתח אצלן סרטן, נצפה אוסטאופונטין-c בציון 2-3, כבר בזמן האבחון הראשוני. כאשר שכללו יחד את ציון עוצמת הצביעה של אוסטאופונטין-c וציון עוצמת הצביעה של אקסון 4 של אוסטאופונטין, נמצא כי כל המטופלות שלדגימתן ציון נמוך משוכלל, היו בחיים לאחר 5 שנים. לעומתן, לנשים עם ציון גבוה משוכלל, היה קרוב ל-30% סיכוי לתמותה תוך 5 שנים. מתוך הנשים אשר המחלה גבתה את חייהם, כמעט ל-80% היה ציון משוכלל גבוה, כבר בזמן האבחון הראשוני של המחלה.

מסקנת המחקר הייתה כי המידע המשולב שמתקבל ממשתנה השחבור של אוסטאופונטין, על ידי אימונוהיסטוכימיה, יכול לספק בסיס לקביעת פרוגנוזה אמינה. מתוך כך קיימת האפשרות כי מידע זה יוכל לסייע בקבלת ההחלטות הטיפוליות, בנגעים מוקדמים של השד.

מקור:

Walaszek K. et al. (2018) British journal of cancer. 119, 1259

נושאים קשורים:  אוסטאופונטין,  פרוגנוזה,  שרידות,  מחקרים,  סרטן שד
תגובות