• יו"ר: פרופ' דרור דיקר
  • מזכירת החברה: ד"ר גבי ליברמן
  • גזברית: ד"ר בתיה קורנבוים
  • חברת ועד: פרופ' יעל לבנטל
  • חברת ועד: ד"ר עידית דותן
  • חברת ועד: ד"ר רקפת בכרך
  • חבר ועד: ד"ר דן אויירו
  • מזכירה: גב' חגית יוחננוף
מחקרים

הקשר בין צריכת תחליפי סוכר לתוצאים בריאותיים

במטה-אנליזה זו, לא נראו הבדלים משמעותיים בתוצאים שנמדדו בין מטופלים שצרכו תחליפי סוכר לבין מטופלים שלא צרכו תחליפים אלו

14.01.2019, 11:54
ממתיקים מלאכותיים (צילום: אילוסטרציה)
ממתיקים מלאכותיים (צילום: אילוסטרציה)

מטרת המחקר הייתה להעריך את הקשר בין צריכה של תחליפי סוכר (Non-Sugar Sweeteners – NSS) ותוצאי בריאות חשובים באוכלוסיה בריאה או אוכלוסיה במשקל עודף/השמנת יתר בילדים ומבוגרים. במחקר הנוכחי מובאת סקירת ספרות ולאחר מטה-אנליזה בשיטת Cochrane. מקורות הידע בהם נעשה שימוש היו Medline (Ovid), Embase, Cochrane CENTRAL, מאגר המחקרים הבינלאומי של ה-WHO, יClinicaltrials.gov ומחקרים נוספים רלונטיים.

המחקרים שנכללו בסקירה היו מחקרים שכללו מבוגרים או ילדים בריאים עם או ללא משקל עודף או השמנת יתר. המחקרים הנכללים עוצבו כך שהם איפשרו השוואה ישירה בין צריכה מועטה או אי צריכה כלל של תחליפי סוכר לבין צריכה גבוה של תחליפי סוכר. החוקרים דרשו זיהוי ברור של תחליפי הסוכר, המינון המקובל היומי, ושמשך ההתערבות היה לפחות שבעה ימים.

התוצאים העיקריים שנבדקו היו משקל גוף או BMI, שליטה בסוכר, בריאות חלל הפה, הרגלי אכילה, העדפה לטעם מתוק, סרטן, מחלה קרדיווסקולרית, מחלת כליות, מצב רוח, התנהגות, מצב קוגניטיבי ותופעות לוואי.

האיסוף הניב 13,941 רישומים. מתוך 56 מחקרים עצמאיים שנשלחו לכותבי המחקר עבור הסקירה, 35 היו מחקרים תצפיתיים. במבוגרים, מידע בוודאות מאד נמוכה או נמוכה ממספר מוגבל של מחקרים קטנים הצביע על תועלת קטנה של תחליפי סוכר על ה-BMI (הבדל ממוצע -0.6, רווח בר-סמך 95%: -1.19 – -0.01, מתוך שני מחקרים בהיקף של 174 נבדקים) ועל רמות הסוכר בצום (-0.16 מילימול/ליטר, רווח בר-סמך 95%: -0.26 – -0.006, מתוך שני מחקרים בהיקף של 52 נבדקים.

שימוש במינונים נמוכים של תחליפי סוכר היה קשור בעלייה קטנה יותר במשקל (-0.09 קילוגרם, רווח בר-סמך 95%: -0.13 – -0.05, מחקר אחד שהכיל 17,934 נבדקים) בהשוואה לשימוש במינונים גבוהים של תחליפי סוכר (עדות ברמת וודאות מאד נמוכה). לכל שאר התוצאים, לא נראו הבדלים בין שימוש או אי שימוש בתחליפי סוכר, או בין מינונים שונים של תחליפי סוכר. לא נמצאה עדות לכך שלתחליפי סוכר השפעה כלשהי על מבוגרים או ילדים עם משקל עודף או השמנת יתר שניסו להוריד במשקל (עדות ברמת וודאות מאד נמוכה עד בינונית). בילדים, עלייה קטנה יותר בציון Z ל-BMI נראתה בעת נטילה של תחליפי סוכר לעומת נטילה של סוכר (הבדל ממוצע -0.15 ק"ג, רווח בר-סמך 95%: -0.17 – -0.12, מתוך שני מחקרים בהיקף של 528 משתתפים, עדות ברמת וודאות בינונית), אך לא נראו הבדלים משמעותיים במשקל הגוף (הבדל ממוצע -0.6 ק"ג, רווח בר-סמך 95%: -1.33 – 0.14, מתוך שני מחקרים בהיקף של 467 משתתפים, עדות ברמת וודאות נמוכה) או בין מינונים שונים של תחליפי סוכר (עדות ברמת וודאות מאד נמוכה עד בינונית).

מקור: 

Toews I. et al (2018). BMJ 2019;364:k4718;

נושאים קשורים:  תחליפי סוכר,  תוצאי תחלואה,  מטה-אנליזה,  סקירת ספרות
תגובות