• יו"ר: פרופ' דרור דיקר
  • מזכירת החברה: ד"ר גבי ליברמן
  • גזברית: ד"ר בתיה קורנבוים
  • חברת ועד: פרופ' יעל לבנטל
  • חברת ועד: ד"ר עידית דותן
  • חברת ועד: ד"ר רקפת בכרך
  • חבר ועד: ד"ר דן אויירו
  • מזכירה: גב' חגית יוחננוף
חדשות

דיאטה דלת סוכר בילדים עם כבד שומני מפחיתה את כמות השומן והזיהום בכבד

ילדים עם משקל עודף ומחלת כבד שומני שהפחיתו בצריכת משקאות קלים ומוגזים, מיצי פירות ופריטי מזון עם תוספי סוכרים הצליחו לצמצם משמעותית את כמות השומן והזיהום בכבד

משקאות ממותקים. אילוסטרציה

מחקר חדש שפורסם לפני כעשרה ימים ב-JAMA מצא כי ילדים עם משקל עודף ומחלת כבד שומני שהפחיתו בצריכת המשקאות הקלים והמוגזים, מיצי פירות ופריטי מזון ממותקים, הצליחו באופן חד לצמצם את כמות השומן והזיהום בכבד שלהם.

מחברי דו"ח המחקר הדגישו כי הגבלת הצריכה של פריטי מזון עם תוספות סוכר וכן משקאות קלים עשויה להיות "אסטרטגיה מבטיחה של אורח חיים" כדי לסייע בהקלה במצב ההרסני הקשור למשקל יתר (obesity) שכבר מוגדר בארה"ב כ"משבר בריאותי מהמעלה הראשונה" משום שמימדיו הולכים ומתפשטים בקרב בגירים וילדים.

על פי ההערכות, ל-100-80 מיליון אמריקאים כבד שומני שאין לו קשר לצריכת אלכוהול. מה שגורם לכבד להתנפח למימדים מסוכנים בגלל השומן הנצבר בו. מבין אלה, ההערכה היא ששבעה מיליון הם בני נוער ובני עשרה.

כבד שומני מעלה את הסיכון לסוכרת סוג 2 ולמחלת לב והוא יכול להתפתח למצב חמור המכונה NASHי(nonalcoholic steatohepatitis) – המוביל לסרטן כבד או לשחמת (cirrhosis) שיחייבו השתלת כבד.

על פי ההנחיות המקובלות כיום, נקראים הילדים שיש להם מחלת כבד שומני לקיים פעילות גופנית ולצרוך דיאטה בריאה, אבל ההנחיות אינן מגדירות ספציפית אילו פריטי מזון. כמה מהמומחים בתחום מייעצים למטופליהם להימנע מתוספת סוכרים שיצרני מזון רבים מוסיפים בתהליכי ייצור, השונים מהסוכרים שנמצאים בפריטי מזון כמו פירות. תוספי הסוכרים מכילים מתאפיינים ברמות גבוהות של פרוקטוז שמגבירים ומאיצים ייצור של שומן חדש בתהליך המטבוליזם בכבד.

פרופ' מרים ווס (Vos), ממחברי דו"ח המחקר, מומחית לרפואת ילדים בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת אמורי, אמרה כי "הסטנדרט העכשווי לעניין הטיפול דומה מאוד למה שהיינו ממליצים לכל ילד שיש לו משקל עודף. אבל למרבה הצער, ההמלצה הכללית הזאת לא שיפרה במצב המחלה כפי שהיינו רוצים ומתבצעים כמה מחקרים - לא בהיקף גדול - שבהם בוחנים איזו דיאטה היא הטובה ביותר לכבד שומני".

לצורך ביצוע המקר החדש גייס הצוות של פרופ' ווס 40 ילדים בגיל ממוצע 13 החולים בכבד שומני. רובם היו ממוצא היספני – קבוצה באוכלוסיה בארה"ב שבאופן מיוחד קיימת בה שכיחות גבוהה של מחלת כבד שומני. הערכה: מדובר ב-25%-21% בממוצע של כבד שומני, כלומר מיותר מפי ארבעה מהרמה הנורמלית.

באופן רנדומלי הילדים חולקו לשתי קבוצות לצורך צריכת דיאטה שנקבעה במשך שמונה שבועות. קבוצה אחת הגבילה את השימוש בתוספי הסוכרים והשנייה, שהיוותה קבוצת-ביקורת, המשיכה לצרוך את הדיאטה הרגילה שלהם. הם לא קיבלו הנחיות מיוחדות להימנע או להפחית בסוכר.

כדי שהמעבר לדיאטה יהיה קל יותר עבור הילדים בקבוצה שבה הוגבלה צריכת הסוכר, החוקרים ביקשו מההורים לעקוב אחרי הביצוע. לשם כך "נתפרה" דיאטה הנדרשת עבור כל משק בית על ידי כך שנבחנו פריטי מזון שנצרכו במשך שבוע אופייני ואז בוצע המעבר לתחליפים דלי סוכר. באותן משפחות אכלו למשל באופן שגרתי יוגורטים, השתמשו ברטבים, ברוטב לסלט ובלחמים שהכילו תוספי סוכר ולאחר מכן החוקרים סיפקו להם אותם סוגי מזון שלא הכילו תוספי סוכרים.

מיצי פירות, משקאות קלים ומשקאות ממותקים אחרים נאסרו לצריכה. הם הוחלפו בתה קר לא ממותק, חלב, מים ומשקאות אחרים ללא סוכר. דיאטנים הכינו וסיפקו את הארוחות למשפחות פעמיים בשבוע וכך סייעו להן לדבוק בתכניות שהוכנו עבורן.

בסופו של דבר, הדיאטה שכללה רמות נמוכות של סוכר לא היתה מגבילה באופן קשוח. היא לא היתה דלת פחמימות וגם לא דלת קלוריות. הילדים אכלו פירות, פסטה ואופשר להם לאכול ככל שרצו. המטרה היתה להביא את צריכת הסוכר לשיעור של פחות מ-3% מכמות הקלוריות היומיות שלהם – פחות מ-10%-5% מההגבלה לבגירים וילדים בהתאם להמלצות ה-WHO.

לאחר שמונה שבועות, בקבוצה שצרכה כמות קטנה של סוכר, צריכת תוספי הסוכר שלהם ירדה ב-1% מכלל הקלוריות היומיות בהשוואה ל-9% בקבוצת הביקורת. כמו כן נראה בקבוצה הראשונה שינוי ראוי לציון בבריאות הכבד. בבדיקות נראה כי חלה ירידה ב-31% בממוצע בכבד השומני, לעומת היעדר שינוי בקבוצת הביקורת. הם גם הציגו ירידה ב-40% ברמות האנזים הכבדי ALT - alanine aminotransferase שעולה כאשר תאי הכבד נפגעים או סובלים מזיהום.

פרופ' ווס: "כהפטולוגיסט אני רואה על בסיס שבועי ילדים עם כבד שומני והייתי רוצה לראות שינוי כזה בקרב מטופלי. הצד המלהיב לא היה רק העובדה שכמות השומן ירדה אלא שגם חל שיפור באנזימי הכבד, מה שהראה שחלה אצלם ירידה בזיהום"

ד"ר ג'ואל לוין (Lavine), ראש המחלקה לגסטרואנטרולוגיה, הפטולוגיה ותזונה במרכז הרפואי באוניברסיטת קולומביה ובית החולים הפרסביטריאני לילדים בניו יורק,  שלא היה מעורב במחקר, שיבח אותו: "באופן כללי, ראוי שהרופאים ייעצו למטופליהם ולבני המשפחות לבדוק היטב את התווית המופיעה על אריזות המזון ולהימנע מצריכת מיצים. אבל הדיאטה הטובה ביותר היא פשוט להתרחק מכל המעברים בסופרמרקטים שבהם מציבים פריטי מזון מעובד. אלה באים בקופסאות, בפחיות ובאריזות גדולות".

חברי קבוצת הילדים שצרכה מעט סוכר השילו ממשקלם במהלך המחקר לערך 1.5 ק"ג – מה שתרם כאמור לשיפור בבריאות הכבד שלהם.

נושאים קשורים:  כבד שומני,  מזון מעובד,  פרופ' מרים ווס,  דיאטה דלת סוכר,  תוספי סוכר,  חדשות,  השמנה בילדים
תגובות