• יו"ר: פרופ' דרור דיקר
  • מזכירת החברה: ד"ר גבי ליברמן
  • גזברית: ד"ר בתיה קורנבוים
  • חברת ועד: פרופ' יעל לבנטל
  • חברת ועד: ד"ר עידית דותן
  • חברת ועד: ד"ר רקפת בכרך
  • חבר ועד: ד"ר דן אויירו
  • מזכירה: גב' חגית יוחננוף
חדשות

מגיפת הסוכרת וההשמנה: איגוד רופאי בריאות הציבור דורש למסות מזון מזיק

האיגוד דורש מהממשלה הבאה לא רק להטיל מגבלות על פרסום ושיווק מוצרי מזון מזיקים לילדים אלא גם להטיל מס על פריטי מזון מעובד, עשיר במלח ובסוכר

סימון מזון. אילוסטרציה

איגוד רופאי בריאות הציבור בהסתדרות הרפואית דורש מהכנסת והממשלה הבאה לא רק להטיל מגבלות על פרסום ושיווק של מוצרי מזון המזיקים לילדים אלא גם להטיל מס על פריטי המזון המזיק לבריאות כחלק בלתי נפרד מהתכנית הלאומית למלחמה במגיפת הסוכרת וההשמנה.

ראשי האיגוד והפורום לתזונה בת קיימא הביע תמיכה בתכנית לתזונה בריאה שאותה הציג אתמול (ד') משרד הבריאות בכנס שקיים במוזיאון ישראל בירושלים. "התכנית כוללת מגוון צעדים חשובים להגנה על בריאות הציבור", קבע האיגוד. "אנו מחזקים את ידי משרד הבריאות ומברכים על כך שהוא מאמץ את התפישה שיש לבחון את נושא התזונה הבריאה בהקשר רחב".

בכנס עצמו הציג נציג יצרני המזון בהתאחדות התעשיינים גישה שונה בכל הנוגע לפרסום מזון בריא, אולם מומחים שנכחו בכנס, ביניהם כמה אורחים מחו"ל, חזרו והדגישו כי על מנת להגן על בריאות הציבור בישראל מפני סוכרת והשמנה ומנזקי מזון מעובד, עשיר במלח ובסוכר, על הממשלה והכנסת הבאים, כאמור, להטיל  את המגבלות הנדרשות.

בדיון שנערך בהקשר לסימון אריזות מוצרי המזון בתוויות – ירוקה או אדומה – כדי להצביע על אלה הבריאים (עם התווית הירוקה) או הלא-בריאים (אדומה, הדגיש איגוד הרופאים כי סימון בירוק צריך להיות אך ורק על פריטי מזון בריא לאדם ולסביבה כמו פירות, ירקות, קטניות ודגנים מלאים ולא מעובדים, ולא על מה שגורמי הייצור מנסים לכנות כ"מזון מזיק פחות".

וולטר ווילט, לשעבר ראש המחלקה לתזונה בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת הרווארד בבוסטון, נשא את ההרצאה המרכזית בכנס על איכות ובריאות של המזון הנצרך – על מה ידוע ועל מה עדיין לא ידוע. בנוסף, השתתפו שישה מומחים מארה"ב בדיון על סימון פרטי המזון תוך התייחסות לידע המדעי הקיים כבר מאחורי הסימון.

השישה הם: לורנס אפל מבית הספר לרפואה באוניברסיטת ג'ונס הופקינס בבולטימור, פרנק הו מבית הספר לבריאות הציבור בהרווארד, ג'נט קינג ממכון המחקר בבית החולים לילדים באוקלנד, בארי פופקין מאוניברסיטת צפון קרוליינה, מאיר סטמפפר מבית הספר לבריאות הציבור בהרווארד, וכן וולטר ווילט.

נושאים קשורים:  מזון מעובד,  הפורום לתזונה בת קיימא,  מזון עשיר במלח,  מזון עשיר בסוכר,  השמנה,  סוכרת,  איגוד רופאי בריאות הציבור,  מס על מזון מזיק,  סימון מוצרי מזון,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
05.04.2019, 10:33

רעיון מענין, בהתאם לסיגריות.

05.04.2019, 11:16

בהנחה שאנחנו אכן כבר סוף סוף יודעים ובטוחים בגורמים האמיתיים לתיסמונת המטבולית.
האם זה השומן או הסוכר או המלח או אולי תוספי מזון או חיידקי המעי או ...או כולם ביחד, או אף אחד מהם... הרי כל שני וחמישי מתפרסם מחקר חדש שטורף את הקלפים.

חוץ מזה כבר הוכח שהטלת מיסים כאלו הם צעד לא יעיל ומהווה רק עוד סיבה לשילטון תחוב יד לכיס האזרח.
כמו המיסוי על סיגריות שלא מנע מעשן אחד.
כמו המיסוי על אלכהול שלא מנע אפילו פרומיל של בעיות אלכהוליזם.

השיטה היחידה שתועיל זה חינוך בבתי ספר.

אנונימי/ת
05.04.2019, 12:21

המיסוי על סיגריות לא אמור למנוע עישון. המיסוי על סיגריות נועד לגבות "פרמיה" ממי שמחליט ביודעין וביזמתו לדפוק לעצמו את הבריאות, כאשר אח"כ יזדקק לטיפולים יקרים שבסל.
ההגיון הזה בהחלט תופס גם למזון מזיק.
וגם אם יש דברים שלא ברורים עד הסוף - יש בהחלט קונצנזיוס ששומן רווי (בתהליך מלאכותי) וסוכר ומלח בריכוזים גבוהים (שגם הם לא מצויים באופן טבעי ומוספים) הם מזיקים. ואת זה יש למסות.
מי שהמזון לא מספיק מתוק או מלוח עבורו- מוזמן להוסיף מלח וסוכר אצלו בבית.

אנונימי/ת
05.04.2019, 14:05

זה היה אולי נכון במדינה מתוקנת אם הכסף מהמיסוי היה מתבצע ע"י גוף נפרד שתורם את כל הרווחים ישירות למערכת הבריאות.
או אפילו ישירות לנושא הספציפי שבעדו הוא מוסה , למשל מיסוי על סיגריות למחקר הסרטן מיסוי על אלכהול למלחמה באלכהוליזם, והמיסוי המדובר למחקר ( קודם כל מחקר כי כמו שנאמר קודם רב הבלתי ידוע מהידוע והקונצנזוס משתנה חדשות לבקרים) .

05.04.2019, 11:28

הפוך, גוטה, הפוך.
במקום למסות מוצרי מזון מזיקים יש לסבסד מצרכי מזון מומלצים; פירות, ירקות, לחם מחיטה מלאה, אגוזים וטופו.

אנונימי/ת
05.04.2019, 12:22

את לא תצליחי להוריד מחיר של כל מיני מוצרים טבעיים לזבל התעשייתי שזול מאוד ליצר אותו , מעצם תכונות של קו היצור שלו.

אנונימי/ת
05.04.2019, 13:44

המזון המעובד, העשיר במלח וסוכרים למינהם הוכח כיקר יותר מהמזון הבריא.
כמו שכתבת, זאת דרך אחת וצריכה להיות בראש סדר העדיפויות למען המלחמה בהשמנה והסוכרת. פתרון הרבה יותר פרקטי הוא הוזלת המזון הבריא.

אנונימי/ת
06.04.2019, 08:32

למעשה רוב הנתונים מראים כי ייצור מזון מעובד ומזיק הוא זול יותר ממזון בריא. העלות המצטברת היא זו של הבריאות שעולה יקר יותר בהמשך. אני חושבת שזה רעיון נפלא לסמן מוצרים בריאים באמת ולא רק מזון פחות מזיק. כמו כן, כדאי שהחברות יעבירו את המיסוי הזה לקרנות ספציפיות שתחלקנה את הכסף למערכת הבריאות לתמיכה במשפחות ולקידום חינוך לאורח חיים בריא.

08.04.2019, 15:07

בהחלט צריך גם לסבסד מוצרי מזון בריאים. בין היתר צריך לעדכן את סל המזונות בפיקוח , בהתחשב בשיקולי בריאות.
בוודאי שרצוי שהמס יהיה צבוע למערכת הבריאות. נמשיך להיאבק על כך, בדומה למס טבק.

טוב שלפחות כאן מתפתח דיון.

אנונימי/ת
05.04.2019, 13:43

ואני לתומי חשבתי שאיגוד רופאי בריאות הציבור לא מכיר בהשמנה כמחלה.
מכיון שאין לגוף שום צורך בעישון ומאידך בכדי להתקיים יש צורך בסיסי לאכול אין לגזור גזרה שווה בין ההתנהלות בין שני הנושאים הללו. לאור התפיסה הזו יש לעודד אכילה נכונה בכל דרך אפשרית כולל חינוך והכוונה ובעיקר ע״י הפחתת מחיר של מזון בריא כך שהאוכלוסיות המוחלשות אשר אחוז ההשמנה בקרבן נושק ל 40% יוכלו לרכוש מזון זה. עליית מחירי האוכל הפחות בריא לא תקדם את הנושא רק תאמלל אוכלוסיות אלו יותר.

אנונימי/ת
05.04.2019, 21:50

מספיק עם ההיתממות.
מים יותר זולים משתיה ממותקת.
כל החטיפים למיניהם שהם מלאים במלח וסוכר הם לא מזון שהגוף זקוק להם. אפשר , ורצוי, בהחלט למסות אותם.

אנונימי/ת
06.04.2019, 09:21

בוקר טוב אליהו... העיקר שהר"י בעיקר דורש להעלות את ההוצאה לטיפול בחולים
ומגרש מההסתדרות הרפואית את הרופא שמזהיר מתוצאות קשות של צריכת חלב ( סליחה מהפקולטה לחקלאות ופיתוח הכפר, שאני רק מזכיר, חח ... )

אנונימי/ת
06.04.2019, 10:17

לצערי הידע שלנו להעריך סינדרום מטבולי הוא גרוע לכל היותר. לא מלמדים איך להערית את המצב בצורה טובה ונכונה. רק אחרי מחקר של שנים ועניין אישי הדברים מתבהרים.
מעבר לכך הטיפול התזונתי הנדרש על מנת לשנות את מהלך המחלה נסתר עבור רובינו. לחם מלא, דגנים וקטניות גם אם הם מלאים וגם חלק מהפירות הם חלק מהבעיה, לא הפיתרון!!!