• יו"ר: פרופ' דרור דיקר
  • מזכירת החברה: ד"ר גבי ליברמן
  • גזברית: ד"ר בתיה קורנבוים
  • חברת ועד: פרופ' יעל לבנטל
  • חברת ועד: ד"ר עידית דותן
  • חברת ועד: ד"ר רקפת בכרך
  • חבר ועד: ד"ר דן אויירו
  • מזכירה: גב' חגית יוחננוף
עודף משקל

האם העלייה בסוגי הסרטן הקשורים בהשמנת יתר הפכו לבעיה בכל מדינות העולם?

החוקרים הדגימו כי העלייה במקרי הסרטן הקשורים בהשמנה רלוונטית לכל המדינות בעולם וכי מדובר בתופעה מדאיגה הדורשת התערבות איכותית ומיידית

השמנת יתר. צילום: שאטרסטוק

במהלך העשורים האחרונים ישנה עלייה בשכיחות של עודף משקל ושל הממאיריות הקשורות בכך ברחבי העולם. בין השנים 1975 ל-2016, השכיחות של עודף משקל בקרב מבוגרים – המוגדרת כ-BMIי≥ 25 ק"ג/מ2 – עלתה מ-21% בקרב גברים ו-24% בקרב נשים לכ-40% בקרב שני המינים. יתרה מכך, השכיחות של השמנת יתר (BMIי≥ 30 ק"ג/מ2) גדלה פי 4 בקרב גברים, מ-3% ל-12% ויותר מפי 2 בקרב נשים, מ-7% ל-16%.

השינויים הללו, יחד עם הצמיחה באוכלוסייה, הובילו לעלייה של פי 6 במספר המבוגרים הסובלים מהשמנת יתר, מ-100 מיליון ל-671 מיליון. העלייה האבסולוטית המשמעותית ביותר התרחשה בקרב גברים ובנים צעירים במדינות מערביות עם הכנסה גבוהה ובקרב נשים ובנות צעירות במרכז אסיה, במזרח התיכון ובצפון אפריקה.

העלייה הסימולטנית בעודף המשקל שהתרחשה כמעט בכל העולם משויכת בעיקר לשינויים בתעשיית המזון, אשר הובילו לצריכה של מזון דחוס באנרגיה ועני בנוטריינטים בשילוב עם ירידה בביצוע פעילות גופנית.

בשנת 2012, כ-3.9% ממקרי הסרטן (544,300 מקרים) נקשרו לעודף משקל, כאשר הטווח נע בין פחות מ-1% במדינות מתפתחות ל-7-8% בחלק מהמדינות המערביות, מדינות המזרח התיכון וצפון אפריקה. בנוסף, נמצא כי ההשפעה הייתה משמעותית יותר בקרב נשים (368,500 מקרים) בהשוואה לגברים (175,800 מקרים). בהתחשב בפרופורציה הפנדמית של עודף משקל במדינות מפותחות ובעלייה הנצפית במדינות מפותחות חלקית, ככל הנראה שמקרי הסרטן הללו יעלו בעתיד.

נכון להיום, קיים קונצנזוס בנוגע לצורך לבקר את הנושא של עודף משקל באמצעות הטמעה של מדיניות שתפעל לקידום סביבת חיים בריאה יותר מבחינת דיאטה ומבחינת אורח חיים פעיל. העלייה המהירה בשכיחות של עודף משקל ושל סוגי הסרטן הקשורים לכך מדגישה את הצורך בהתמקדות בזיהוי, הטמעה והערכה של התערבויות שימנעו וישלטו בנושא עודף המשקל.

מקור: 

Sung, H. et al. (2019) CA: A Cancer Journal for Clinicians 69,2.

נושאים קשורים:  עודף משקל,  השמנת יתר,  גורמי סיכון,  שכיחות,  מחקרים
תגובות