• יו"ר: פרופ' דרור דיקר
  • מזכירת החברה: ד"ר גבי ליברמן
  • גזברית: ד"ר בתיה קורנבוים
  • חברת ועד: פרופ' יעל לבנטל
  • חברת ועד: ד"ר עידית דותן
  • חברת ועד: ד"ר רקפת בכרך
  • חבר ועד: ד"ר דן אויירו
  • מזכירה: גב' חגית יוחננוף
פסוריאזיס

שינוי משמעותי במשקל הגוף מעלה את הסיכון לפסוריאזיס

מחקר עוקבה זה עקב אחר מיליוני מטופלים קוריאנים למשך מספר שנים, ובדק האם קיים קשר בין השתנות גדולה של משקל הגוף, לבין הסיכון לפתח ספחת (פסוריאזיס)

12.12.2019, 18:01
משקל עודף, BMI גבוה (צילום: אילוסטרציה)

נטען בעבר כי שינוי משמעותי של משקל הגוף עשוי להחמיר דלקת כרונית ולהגביר את הסיכון לאירועים חריגים בבריאות של הלב וכלי הדם. מעט ידוע בנוגע לאפשרות ששינוי גדול במשקל הגוף משפיע על התפתחות ספחת (פסוריאזיס).

מטרתו של מחקר זה הייתה לבחון את הקשר בין השתנות המשקל לבין הסיכון לספחת.

המחקר התבסס על אוכלוסיית עוקבה מייצגת, שגויסה במסגרת תכנית הבריאות הלאומית של שירות הביטוח הרפואי הלאומי של קוריאה. בוצע מעקב אחר 8,016,907 משתתפים ללא רקע של ספחת, שעברו לפחות 3 בדיקות רפואיות כלליות בין השנים 2010-2015. המעקב נמשך עד סוף שנת 2017. החוקרים דירגו את המשתתפים מספרית בהתאם למדדי השינוי והגדירו השתנות גבוהה (רביעון 4) כרביעון ההשתנות הגבוה ביותר. נעשה שימוש במודלי רגרסיה של הסיכונים היחסיים על שם קוקס, בכדי להעריך את הסיכון לספחת בהתאם לקבוצות הרביעונים של השתנות במשקל הגוף.

סך של 187,128 משתתפים (2.33%) פיתחו ספחת במהלך תקופת מעקב חציונית של 3.4 שנים. נמצא קשר בין מדד מסת הגוף במצב הבסיסי לבין הסיכון לספחת. במודל רב-המשתנים בו נעשתה התאמה למשתנים מבלבלים, נצפתה עלייה הדרגתית בסיכון לספחת בהשוואה בין קבוצות הרביעונים הגבוהים, לבין קבוצת הרביעון התחתון. בהשוואה בין הרביעון העליון (רביעון 4) לבין הרביעון התחתון (רביעון 1) של השתנות משקל הגוף, יחס הסיכונים ורווחי-סמך 95% היו 1.06 (1.05-1.07) עבור ספחת.

החוקרים הסיקו שהשתנות גבוהה של משקל הגוף נמצאה קשורה באופן מובהק לסיכון מוגבר לספחת. ממצאים אלה מרמזים על כך שרופאים נדרשים לעודד מטופלים לשמור על משקל גוף תקין בכדי לסייע במניעת ספחת.

מקור: 

Kim, M. Han, KD. Lee, JH. (2019). Journal of the European Academy of Dermatology and Venereology. doi: 10.1111/jdv.16099

נושאים קשורים:  פסוריאזיס,  שינוי במשקל,  מדד מסת גוף,  מחקרים
תגובות