חדשות

מקרה נדיר בארה"ב: תסמונת מבשלת השיכר העצמית בשתן

הרופאים המליצו לחולה לקבל טיפול גמילה מאלכוהול, החולה התעקשה כי היא אינה צורכת משקאות אלכוהוליים וכי אין לה בעיית שתייה, אלא שרמות האתנול בבדיקות השתן שלה סיפקו תמונה שונה

בדיקת שתן. אילוסטרציה

מקרה נדיר שהרופאים כינו אותו "תסמונת מבשלת השיכר העצמית" תואר בשבוע שעבר במהדורה המקוונת של ה- Annals of Internal Medicine. אישה אמריקאית טענה בעקשנות שהיא זקוקה להשתלת כבד, אלא שהרופאים הוציאו אותה שוב ושוב מרשימת ההמתנה להליך והמליצו שתקבל במקום זאת טיפול כנגד התמכרות לאלכוהול בעוד היא חוזרת ומדגישה בפניהם כי איננה צורכת משקאות אלכוהוליים ואין לה בעיית שתייה, אלא שרמות האתנול בבדיקות השתן שלה סיפקו תמונה שונה.

ביחידת השתלות הכבד במרכז הרפואי של אוניברסיטת פיטסבורג החליטו לבסוף הרופאים לצלול לעומק הבעיה ואז גילו להפתעתם כי אמנם בדגימת השתן היו רמות גבוהות של אתנול אבל לא נמצא אתיל-סופלט או אתיל-גלוקורוניד שהם תוצאים מטבוליים של אתנול. אילו האישה היתה שותה משקאות אלכוהוליים, שני החומרים הללו היו מוצגים בבדיקה, אבל הם לא היו שם.

הרופאים העלו השערה שגופה של האישה מייצר בעצמו אלכוהול. מנהל המעבדה לטוקסיקולוגיה קלינית במרכז הרפואי ד"ר קניצ'י תממה (Kenichi Tamama) הבין שיש בידיו רמז ראשון למצב נדיר. הוא בחן מחדש את תוצאות בדיקות המעבדה האחרות וגילה בהן רמות גבוהות מאוד של סוכר ושמרים בשתן. עתה עלתה השאלה האם השמרים הם שמייצרים את האלכוהול? "התשובה היתה כן!" סיפר הרופא.

בהמשך התברר שמדובר לראשונה במקרה מוכח של "תסמונת מבשלת השיכר העצמית של השתן".

בדיווח לכתב העת הרפואי ציין עוד ד"ר תממה כי "באופן בסיסי לחולה היתה סוכרת והיא טיפלה במצבה זה באופן גרוע. בשלפוחית השתן שלה נמצאו רמות גבוהות במידה ניכרת של סוכר.

"לכל אחד מאיתנו יש שמרים בשלפוחית השתן", מסר הרופא, "אבל רמות הסוכר הגבוהות בשלפוחית שלה היו באינטראקציה עם השמרים וכך נגרמה התססה, פרמנטציה ורמות בלתי רגילות של אתנול.

זה איננו המקרה הידוע של תסמונת התססה במעיים (gut fermentation syndrome) שבה במעיים מתבצעת המרה של פחמימות לאלכוהול. התסמונת האורינרית של מבשלת השיכר העצמית – urinary brewery syndrome - מתחילה בשלפוחית השתן ולא במעי. בעוד שההתססה במעי היא לעתים קרובות רעילה, לא כך היה במקרה שתואר בדיווח הרפואי.

הסיבה למצב המיוחד של אותה חולה טמונה במבנה ובמרקם של שלפוחית השתן, ציין ד"ר תממה, מצב שבו לא התאפשר לאתנול לעבור דרך דפנות שלפוחית השתן ולכן לא נספג לתוך מחזור הדם. במעי, פעולת ההתססה היא שונה: מתאפשר לאתנול  לעבור דרכו ומכאן מצב השיכרות.

הטיפול שתקבל החולה יכלול סילוק השמרים מתוך שלפוחית השתן וניהול נכון של מצב הסוכרת כדי לאזנה. עוד ציינו מחברי הדיווח שלעתים תוצאות בדיקה מעבדתית של התסמונת שנתגלתה עלולות להיות מפורשות באופן שגוי. החולה הרוויחה פעמיים: הוסרה ממנה הסטיגמה שהיא אלכוהוליסטית ומכורה לאלכוהול והיא איננה נזקקת להשתלת כבד.

נושאים קשורים:  תיאור מקרה,  חדשות,  תסמונת מבשלת השיכר העצמית,  סוכרת
תגובות