• יו"ר: פרופ' דרור דיקר
  • מזכירת החברה: ד"ר גבי ליברמן
  • גזברית: ד"ר בתיה קורנבוים
  • חברת ועד: פרופ' יעל לבנטל
  • חברת ועד: ד"ר עידית דותן
  • חברת ועד: ד"ר רקפת בכרך
  • חבר ועד: ד"ר דן אויירו
  • מזכירה: גב' חגית יוחננוף
תפקודי ריאות

תפקודי ריאות בקרב מטופלים עם השמנת יתר עם ובלי תסמונת דום נשימה בשינה

החוקרים הראו במחקר חתך כי בקרב מטופלים עם השמנת יתר, אלה שמאובחנים גם בדום נשימה בשינה מדגימים תפקודי ריאות ירודים יותר, ככל הנראה בעקבות מרכיבים דלקתיים

13.04.2020, 11:50
דום נשימה בשינה (צילום: אילוסטרציה)

המחקר הנוכחי בדק את הפגיעה בתפקוד האוורור והדיפוזיה בין נודיות הריאה לנימים במקרים של השמנת יתר עם או בלי תסמונת דום נשימה בשינה (OSAS – obstructive sleep apnea syndrome).

מדובר במחקר חתך בו השתתפו 48 מבוגרים הסובלים מהשמנת יתר (23 עם OSAS ו-25 בקבוצת הביקורת). החוקרים אספו מידע אנתרופומטרי (גובה, משקל ו-BMIי[body mass index]). כל המשתתפים במחקר ענו על שאלון רפואי ועברו בדיקת פוליסומונוגרפיה או פוליגרפיה של שינה לצורך אינדקס דום נשימה-תת נשימה (AHI – apnea-hypopnea index) ואחוזים של מדידות דה-סטורציה. בנוסף החוקרים אספו מידע לגבי תפקודי הריאות הבאים: זרימות ונפחי ריאה, פקטור העברה בריאות של פחמן חד-חמצי (DLCO – diffusing capacity for carbon monoxide), והפרקציה של חנקן חמצי בנשיפה (FeNO – fraction of exhaled nitric oxide).

המשתתפים בשתי קבוצות המחקר סבלו מהשמנת יתר עם BMI ממוצע של 35.06 ± 4.68 ק"ג/מ2. החוקרים מצאו ירידה מובהקת בתפקודי הריאות בקרב מטופלים עם OSAS בהשוואה למטופלים מקבוצת הביקורת. אכן, כאשר נעשתה השוואה מול קבוצת הביקורת, נמצא כי למטופלים מקבוצת ה-OSAS היה פגם אוורור רסטריקטיבי חמור יותר (נפח ריאה כולל [Total lung capacity]:י93 ± 14% בהשוואה ל-79 ± 12%), DLCO לא תקין (112 ± 20% בהשוואה ל-93 ± 22%), ודלקתיות מוגברת יותר בדרכי האוויר (18.40 ± 9.20 בהשוואה ל-31.30 ± 13.60  חלקים למיליון) (P<0.05).

החוקרים הסיקו כי כאשר השמנת יתר מלווה ב-OSAS ישנה עליה בחומרה של שינויים בתפקודי הריאות וביכולת הדיפוזיה בין נודיות הריאה לנימים. החוקרים סברו כי ייתכן וניתן להסביר את הממצאים בחלקם ע"י הדלקת בנודיות הריאה.

מקור: 

Rouatbi, S. et al. (2020) Journal of Obesity.

נושאים קשורים:  תפקודי ריאות,  דלקת בנודיות,  פגם באוורור,  מחקרים,  דום נשימה חסימתי בשינה
תגובות