• יו"ר: פרופ' דרור דיקר
  • מזכירת החברה: ד"ר גבי ליברמן
  • גזברית: ד"ר בתיה קורנבוים
  • חברת ועד: פרופ' יעל לבנטל
  • חברת ועד: ד"ר עידית דותן
  • חברת ועד: ד"ר רקפת בכרך
  • חבר ועד: ד"ר דן אויירו
  • מזכירה: גב' חגית יוחננוף
הגבלה קלורית קבועה

האם הגבלת קלוריות קבועה עדיפה על הגבלת קלוריות לסירוגין?

החוקרים השוו תוצאים ארוכי טווח, כולל ירידה במשקל ושינוי ברמות הסוכר והשומנים בדם, בין שיטת הגבלת קלוריות קבועה לבין שיטות של הגבלה קלורית לסירוגין

שיטת הגבלת הצריכה הקלורית לסירוגין צוברת פופולריות כשיטה להורדה במשקל. עם זאת, קיים מעט מידע שבחן את השיטה לאורך זמן. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לעקוב במשך 12 חודשים אחר משתתפים שסיימו התערבות תזונתית שאורכה 12 חודשים שכללה הגבלה מתמשכת של צריכה קלורית ושתי שיטות של הגבלה לסירוגין: שבוע-כן-שבוע-לא של הגבלת קלוריות ותוכנית 5:2. החוקרים בדקו את ההשפעות לטווח הארוך על המשקל, הרכב הגוף ורמות השומנים והסוכר בדם.

במחקר השתתפו 109 מבוגרים עם עודף משקל או השמנת יתר בגילאים 18-72 שנים. המשתתפים נותרו במעקב 12 חודשים לאחר שסיימו התערבות תזונתית שארכה 12 חודשים באחת משלוש קבוצות: הגבלה קלורית ממושכת (1,000 קק"ל/יום לנשים ו-1,200 קק"ל/יום לגברים), הגבלה קלורית שבוע-כן-שבוע-לא (החלפה בין אותן הגבלות קלוריות כמו בקבוצה הראשונה לשבוע אחד ובשבוע לאחר מכן תזונה רגילה), או 5:2 (500 קק"ל/יום לנשים ו-600 קק"ל/יום לגברים בימי צום מוגדרים בכל שבוע).

התוצא המרכזי שנבדק במחקר היה השינוי במשקל 24 שבועות לאחר נקודת ההתחלה, והתוצאים המשניים כללו שינוי בהרכב הגוף ורמות שומנים וסוכר בדם.

109 אנשים (82 נשים ו-15 גברים, BMIי[body mass index] ממוצע = 33 ק"ג/מטר2) השלימו את תקופת המעקב שנמשכה 12 חודשים. החוקרים מצאו כי הירידה במשקל לאורך זמן לא הייתה שונה בין קבוצת השבוע-כן-שבוע-לא לבין הקבוצה שהייתה תחת הגבלה קלורית קבועה וגם לא בין קבוצת ה-5:2 לקבוצה שהייתה תחת הגבלה קלורית קבועה, עם ירידה של -4.5 ± 4.9 ק"ג בקבוצה שהייתה תחת הגבלה קלורית קבועה, -2.8 ± 6.5 ק"ג בקבוצת השבוע-כן-שבוע-לא, ו- -3.5 ± 5.1 ק"ג בקבוצת ה-5:2. בנוסף, נמצא כי רמות הכולסטרול הכוללות ירדו במשך הזמן, אך רמות הסוכר, ה-HDL, ה-LDL והטריגלצרידים לא השתנו.

החוקרים הסיקו כי הגבלה קלורית לסירוגין הייתה יעילה לצורך ירידה קלה במשקל, בתקופה של 24 חודשים, באותה מידה כמו הגבלה קלורית קבועה.

מקור: 

Headland, M.L. et al. (2020) International Journal of Obesity 44.

נושאים קשורים:  הגבלה קלורית קבועה,  הגבלה קלורית לסירוגין,  ירידה במשקל,  סוכר בדם,  שומנים בדם,  מחקרים
תגובות