קורונה בישראל

מחקר רפואי חדש ומורכב: מחלות ההמשך של מחלימי קורונה

"קורונה ממושכת", או פוסט covid-19, ממקדת עתה את קהילת הרופאים בפרק חדש ומורכב שצפוי להימשך שנים רבות ותכליתו ללמוד את ההשפעות ארוכות הטווח של הנגיף

מחלקת קורונה ב"איכילוב". צילום: יוסי אלוני/ פלאש 90

כיוון חדש של מחקר רפואי מתחיל להסתמן בימים אלה בעולם וגם בישראל: מחלות המשך שונות מהן סובלים מחלימי קורונה. בדיווח על כך הבוקר (ד') ב"הארץ" מסר עידו אפרתי, בין השאר, על שלושה גברים בגילאי 40-30 שאושפזו במצב קריטי ב"הדסה עין כרם", טופלו והחלימו, אך כעבור זמן מה הגיעו לבית החולים עם דלקת רב מערכתית חריפה. פרופ' דרור מבורך, שטיפל בהם, מסר כי "הגיעו במצב המוגדר קלינית שוק - לחצי דם מאוד נמוכים". הם הועברו מיד לטיפול נמרץ וטופלו בתרופות מכווצות כלי דם.

התסמונת בה לקו גרמה, בין היתר, לאי ספיקת כליות, לפגיעה בכבד ולדלקת בשריר הלב ובמעי. שמה: דיס-רגולציה חיסונית שנגרמת מ-Covid-19  או -Multisystem Inflammatory Syndrome in Adults  MIS-A.

"קורונה ממושכת", או פוסט covid-19, ממקדת עתה את קהילת הרופאים בפרק חדש ומורכב שצפוי להימשך שנים רבות. תכלית המחקר: ללמוד את ההשפעות ארוכות הטווח של נגיף הקורונה. ביטוייהן של תופעות ההמשך ממושכים ובין השאר ידוע כבר על: עייפות קיצונית, חולשה כללית, כאבים, קשיי נשימה, הפרעות נוירולוגיות ונפשיות, כמו גם תסמונות מורכבות כגון MIS, יתר קרישיות, תסחיף ריאתי והתקפי לב.

פרופ' לאונרד ליבוביץ', מרכז המחקר הקליני בקורונה במרכז הרפואי רבין-בילינסון-השרון, עורך ה-Clinical Microbiology and Infection, מסר: "יש מספר צברי תלונות שמדווחים מחלימי קורונה. מי שעברו דלקת ריאות בינונית עד קשה ממשיכים לסבול בעיקר מקוצר נשימה. אצל חלקם רואים פיברוזיס ברקמות הריאה. כמה מהם, כרגע, נמצאים במעקב של כחמישה חודשים.

"בקרב כ-10% מחולי קורונה שעברו מחלה בינונית עד קשה יש התאמה בין חומרת המחלה לחומרת הסימפטום. מקרים של מחלימי קורונה שמדווחים על עייפות וקשיי תפקוד יומיומיים נראים קיצוניים יותר ממחלימי מחלת נשיקה למשל".

פרופ' ליבוביץ מסר כי במחקר שנערך ב"בילינסון" על 500 חולי קורונה נמצא שכ-30% מאלה שחוו מחלה במצב בינוני עד קשה דיווחו על תסמיני תחלואת המשך. כ-10% דיווחו על פגיעה בזיכרון, בקוגניציה, ביכולת להתרכז. תופעות שכיחות פחות הן תחלואת לב, נשירת שיער ואיבוד תחושת הטעם והריח גם לאחר ההחלמה.

ד"ר יעקב אבלין, מנהל מחלקה ורופא במרפאת מחלימי קורונה ב"איכילוב", סיפר: "התחושה היא שאין דומה לשום דבר שאנחנו מכירים. רואים קוצר נשימה, חוסר סבילות למאמץ מינימלי ודופק שעולה מהר מאוד אצל אנשים שהיו פעילים גופנית והיום לא מסוגלים לפעילות מינימלית. יש גם תלונות  על הפרעות שינה, קושי להירדם ולשמור על שינה רציפה, בעיקר אצל חולי קורונה שלא היו מאושפזים, גם צעירים".

נושאים קשורים:  פוסט קורונה,  פרופ' דרור מבורך,  פרופ' לאונרד ליבוביץ',  ד"ר יעקב אבלין,  חדשות,  מחלימי קורונה,  קורונה ממושכת
תגובות