ונטוקלקס

ונטוקלקס בחולים עם CLL כרונית או תסמונת ריכטר - תוצאים מה"עולם האמיתי"

טיפול עם ונטוקלקס בחולים עם CLL בעולם האמיתי מוביל לשיעורים גבוהים של שרידות ללא התקדמות מחלה ושרידות כוללת לאחר שנה של טיפול והתרופה נסבלת היטב על ידי החולים

10.02.2021, 15:22
לוקמיה (הדמייה: שאטרסטוק)

ונטוקלקס, תרופה המעכבת את BCL2, הובילה למהפכה בטיפול בלוקמיה לימפוצטית כרונית (CLL). ונטוקלקס הוכחה כיעילה ביותר בטיפול ב- CLL עמידה או חוזרת הן במחקרי פאזה 1 ו-2 והן במחקרים קליניים מבוקרים.

במחקר שתוצאותיו פורסמו בכתב העת Annals of Hematology, החוקרים ביקשו לבחון האם ונטוקלקס יעילה ונסבלת היטב על ידי מטופלים עם CLL או תסמונת ריכטר ב"עולם האמיתי" ובנוסף, בוצעה הערכה של גורמים שונים המשפיעים על שרידות באוכלוסיית חולים זו.

Venclexta
AbbVie
RX
Partially covered by the Health basket
Venclexta

F.C. TABS.: Dosage should be ajust. individ. See lit. Tmt. of pts. with Chron. Lymphoc. Leukem./Small Lymphoc. Lymphoma with or without 17p deletion, who have received at least one prior ther. Acute Myeloid Leukem.: in comb. with a hypomethylating agent/comb. with low dose cytarabine is indicated for newly diagnosed pts. with AML who are ineligible for intensive chemother. C/I: Concom. use with strong CYP3A inhib. at init. and during ramp-up phase is contraind. in pts. with CLL/SLL due to the potent. for incr. risk of tumor lysis syndr. Concom. use with St. John’s wort.

הנתונים לטובת המחקר נאספו מ-67 חולים אשר קיבלו ונטוקלקס במסגרת תוכנית לטיפול חמלה בצרפת (60 עם CLL ושבעה עם תסמונת ריכטר). לרוב המשתתפים היו מאפיינים גנטיים המנבאים פרוגנוזה רעה כדוגמת מוטציות ב-TP53 (74% מהמשתתפים) וקריוטיפ מורכב (58% מהמשתתפים). 22% מהמשתתפים סבלו מתסמונת פירוק הגידול - 24% אושפזו בשל זיהומים מדרגה 3 או 4.

תוצאות המחקר הדגימו כי במטופלים עם CLL, שיעור התגובה הכולל (ORR) היה 75%, שרידות ללא התקדמות מחלה לאחר שנה הייתה 61% ושרידות כוללת לאחר שנה הייתה 70%. קיומן של מוטציות ב-TP53 של השפיעה על התוצאים הקליניים. לעומת זאת, קיומו של קריוטיפ מורכב היה קשור בשרידות ללא התקדמות מחלה ירודה עם יחס סיכונים של 3.46 ושרידות כוללת ירודה עם יחס סיכונים של 3.2 לעומת היעדרו של קריוטיפ מורכב.

בקרב שבעת החולים עם תסמונת ריכטר, שני חולים השיגו תגובה לטיפול אך שרידות כוללת חציונית הייתה 1.1 חודשים בלבד.

החוקרים מסכמים כי לונטוקלקס פרופיל יעילות-בטיחות מאוזן כאשר היא ניתנת במסגרת "העולם האמיתי". יש צורך בהערכת החולים לקיומו של קריוטיפ מורכב לאור היותו סמן פרוגנוסטי בחולים המקבלים ונטוקלקס.

מקור:

Bouclet, A. et al. (2021) Annals of Hematology

נושאים קשורים:  ונטוקלקס,  קריוטיפ,  שרידות,  המטואונקולוגיה,  מחקרים