זיהום בדרכי האוויר העליונות

הפחתת הציפייה בקרב מטופלים עם זיהומים בדרכי הנשימה לקבל טיפול אנטיביוטי

ניסוי אשר במהלכו נבדקה יעילותה של התערבות קצרה ואינפורמטיבית בחדר ההמתנה בהורדת ציפיית המטופל לקבל טיפול אנטיביוטי ובקבלת המרשם והתרופה בסופו של דבר

רופאי משפחה רבים נוהגים לרשום טיפול אנטיביוטי למטופלים עם זיהום בדרכי נשימה עליונות (URTIs) על מנת לעמוד בציפיות המטופלים. החוקרים העריכו את ההשפעה של מתן הסבר קצר על טיפול אנטיביוטי ב-URTI על ציפיות המטופלים לקבל טיפול אנטיביוטי ועל התנהלותם של רופאי המשפחה בהקשר של מתן טיפול אנטיביוטי.

החוקרים ביצעו ניסוי מבוקר תלת-זרועי מבוסס הקצאה אקראית בו השתתפו מטופלים אשר התייצגו עם URTIs בשתי מרפאות רפואת משפחה באוקלנד, ניו-זילנד במהלך חורף שנת 2018. המשתתפים הוקצו באופן אקראי לצפות במצגת הנוגעת לחוסר המשמעות של טיפול אנטיביוטי ב-URTIs, ללתופעות הלוואי הקשורות לאנטיביוטיקה, או ליתרונות של תזונה בריאה ופעילות גופנית (קבוצת ביקורת), רגע לפני שנכנסו לפגישה עם הרופא המטפל שלהם.

לפני ואחרי הצפייה במצגות, המשתתפים הונחו להשתמש בסולם Likert לדירוג עוצמת האמונה שלהם בכך שאנטיביוטיקה מהווה טיפול יעיל ל- URTIs והרצון שלהם לקבל מרשם לאנטיביוטיקה. המטופלים דיווחו האם קיבלו טיפול אנטיביוטי, והרשומה הממוחשבת של בתי המרקחת נבדקה על מנת לראות האם התרופות האנטיביוטיות שנרשמו נופקו.

תוצאות המחקר הראו שמטופלים אשר צפו במצגת על חוסר המשמעות או תופעות הלוואי של טיפול אנטיביוטי ב-URTIs היו עם ירידה משמעותית יותר בציפייה לקבל מרשם לאנטיביוטיקה בהשוואה לקבוצת הביקורת. ההפחתה הממוצעת הייתה 1.1 (95% רווח בר-סמך, 0.8-1.3) אצל הקבוצה שצפתה במצגת חוזר המשמעות, 0.7 (0.4-0.9) אצל הקבוצה שצפתה במצגת על תופעות הלוואי, ו-0.01 (0-0.3) בקבוצת הביקורת (p<0.001).

במחקר לא נמצא הבדל משמעותי בין שלוש הקבוצות באשר לקבלת מרשם לאנטיביוטיקה (p=0.84) או לניפוק מרשם לאנטיביוטיקה (p=0.43).

לסיכום, על פי תוצאות המחקר התערבות מסוג מצגת קצרה ואינפורמטיבית בחדר ההמתנה הפחיתה באופן משמעותי את ציפיית המטופלים לקבל מרשם לאנטיביוטיקה לצורך טיפול ב-URTI. יחד עם זאת, התערבות זו לא השפיעה על התנהלות הרופא באשר למרשם אנטיביוטיקה למטופלים.

מקור: 

Anna Ishani Perera  et. al (2021) Annals of Family Medicine DOI:  https://doi.org/10.1370/afm.2672

נושאים קשורים:  זיהום בדרכי האוויר העליונות,  אנטיביוטיקה,  מחקרים
תגובות