• יו"ר: פרופ' דרור דיקר
  • מזכירת החברה: ד"ר גבי ליברמן
  • גזברית: ד"ר בתיה קורנבוים
  • חברת ועד: ד"ר רקפת בכרך
  • עורך האתר: פרופ' פסח סגל
  • מזכירה: גב' חגית יוחננוף
מחקרים

האם טלטול רגליים בזמן ישיבה ממושכת משפר את השליטה הגליקמית?

חוקרים מצאו כי טלטול רגליים בזמן ישיבה ממושכת משפר את זרימת הדם בגפיים ומביא לירידה ברמות הגלוקוז והאינסולין לאחר ארוחה בקרב אנשים עם השמנת יתר

04.08.2021, 14:32

מחקרים שנערכו בעבר הצביעו על כך שתנועתיות עצבנית (Fidgeting) של הרגל, מעצימה את הצריכה המטבולית ומגבירה את זרימת הדם לגפיים הנעות, זאת לעומת ישיבה ממושכת בה הצריכה והזרימה מצומצמות ורמות הגלוקוז לאחר הארוחה גבוהות.

מחקר שפורסם בכתב העת Obesity נערך במטרה לבחון האם טלטול של הרגליים בזמן ישיבה ממושכת יביא לשיפור בשליטה הגליקמית לאחר הארוחה.

20 מבוגרים עם השמנת יתר השתתפו בניסוי מוצלב אקראי בו נמדדו ריכוזי הגלוקוז והאינסולין בדם במהלך תקופת ישיבה של 3 שעות לאחר העמסה פומית של גלוקוז (75 גרם). במהלך הישיבה המשתתפים נותרו נייחים או נענו את שתי הרגליים לסירוגין (2.5 דקות מנוחה ו-2.5 דקות). בזמן זה נמדדו ספירות התאוצה (Accelerometer counts), צריכת החמצן, וזרימת הדם בעורק הפופליטאלי.

כפי ששיערו החוקרים, טלטול של הרגליים הביא לעליה בספירת התאוצה (P <0.01), צריכת החמצן (P <0.01) וזרימת הדם בעורק הפופליטאלי (P <0.05).

בנוסף, התנועתיות הביאה לירידה בשטח הכולל שמתחת לעקומה (AUC) עבור רמות הגלוקוז (P <0.01) ורמות האינסולין (P <0.05), ואף  בשטח המצטבר שמתחת לעקומה (iAUC) עבור הגלוקוז (P <0.05). כמו כן, זוהה מתאם שלילי חזק בין העלייה בזרימת הדם המושרית באמצעות הטלטול ובין ירידה ב-AUC עבור גלוקוז, בשעה הראשונה לאחר הארוחה (r = -0.569 ,P <0.01).

לסיכום, טלטול רגליים הינה פעילות גופנית פשוטה בעצימות קלה המביאה לשיפור בזרימת הדם בגפיים. ניתן לשלב אותה בזמן ישיבה ממושכת על מנת לשפר את השליטה הגליקמית לאחר הארוחה בקרב אנשים עם השמנת יתר.

מקור: 

Pettit-Mee, RJ et al. Obesity (Silver Spring). 2021 Jul;29(7):1146-1154. doi: 10.1002/oby.23173.

נושאים קשורים:  מחקרים,  השמנת יתר,  אינסולין,  זרימת דם,  שליטה גליקמית
תגובות