מחקרים

האם אינדאקטרול וגליקופירולאט מגינות באופן שונה על דרכי אוויר בגדלים שונים?

חוקרים בחנו את ההשפעה של טיפול בעזרת אינדאקטרול וגליקופירולאט על דרכי אוויר גדולות וקטנות מרקמת ריאה בריאה ורקמת COPD, ומצאו הבדלים בהשפעה וכן השפעה סינרגית של טיפול משולב

10.08.2021, 16:27
מחלת ריאות, COPD (צילום: אילוסטרציה)

הביטוי של קולטנים אדרנרגיים - β2 מרחיבי סימפונות ושל קולטנים מוסקריניים - M3 משתנה עם גודל דרכי האוויר במערכת הנשימה. תרופות אגוניסטיות ל-β2 ואנטגוניסטיות לקולטנים מוסקריניים - M3 (אנטיכולינרגיות) משמשות להרחבת סימפונות במסגרת הטיפול במחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD).

במחקר שפורסם בכתב העת Cells בחנו החוקרים האם הביטוי המשתנה של קולטנים בדרכי האוויר הגדולות והקטנות משפיע על התגובה ל-β2 -אגוניסטים ולתרופות אנטיכולינרגיות בקרב חולי COPD.

במסגרת המחקר נבחנה ההגנה התרופתית לסימפונות מהתכווצויות בדרכי האוויר הגדולות והקטנות הנגרמות על ידי מתאכולין (methacholine) ו-EFS. התרופות שנבדקו היו האגוניסט ל-β2 אינדאקטרול (indacaterol) והתרופה האנטיכולינרגית גליקופירולאט (glycopyrrolate). המדידות בוצעו בפרוסות של רקמת ריאה שנלקחה משרקנים ומבני אדם, באמצעות מיקרוסקופ נתמך-וידאו (video-assisted microscopy).

בדגימות הריאה שנלקחו משרקנים, גליקופירולאט (1, 3 ו-10 ננומטר) סיפק הגנה תלוית-ריכוז מפני התכווצויות המושרות על ידי מתכולין ו-EFS, ללא הבדל בין דרכי האוויר התוך-ריאתיות הגדולות והקטנות.

אינדאקטרול (0.01, 0.1, 1 ו-10 מיקרומטר) סיפק אף הוא הגנה תלוית-ריכוז, שהייתה חזקה יותר כנגד התכווצות המושרית ע"י מתאכולין בדרכי האוויר הגדולות, וחזקה יותר נגד התכווצות המושרית ע"י EFS בדרכי הנשימה הקטנות. אינדאקטרול (10 מיקרומטר) וגליקופירולאט (10 ננומטר) הביאו לנרמול של תגובתיות-היתר בדרכי האוויר בדגימות הריאה של חולי COPD.

הסינרגיה של ריכוזים נמוכים של אינדאקטרול (10 ננומטר) וגליקופירולאט (1 ננומטר) הייתה גבוהה יותר בקרב שרקנים שאותגרו על ידי LPS (מודל COPD), בהשוואה לקבוצת הביקורת שאותגרה בעזרת סליין.

לסיכום, גליקופירולאט מגן באופן דומה על דרכי האוויר הגדולות והקטנות, ואילו ההשפעה המגנה של אינדאקטרול בדרכי הנשימה הקטנות, אך לא הגדולות, תלויה בגירוי שהביא להתכווצות. יתר על כן, ממצאים במודל של שרקנים מראים כי ההשפעה המגינה הסינרגית של אינדאקטרול וגליקופריולאט על הסימפונות הינה משופרת ב- COPD.

מקור: 

Maarsingh, H et al. Cells. 2021 May 18;10(5):1237.doi: 10.3390/cells10051237.

נושאים קשורים:  מחקרים,  דרכי אוויר,  COPD,  אינדאקטרול,  אינדקטרול/גליקופירואט
תגובות