מחקרים

חיסון שפעת לאחר אוטם שריר הלב מפחית תמותה ואשפוזים

במחקר בינלאומי בהשתתפות מעל 2,500 מטופלים נמצא כי מתן מוקדם של החיסון מפחית תוצא משולב הכולל תמותה, אוטם שריר הלב וסטנט טרומבוזיס על פני 12 חודשים

13.09.2021, 12:45
חיסון לשפעת. אילוסטרציה

במחקר ה-IAMI שתוצאותיו הוצגו במסגרת קונגרס ה-European Society of Cardiologyי(ESC) לשנת 2021, הודגם כי חיסון שפעת במטופלים המאושפזים עם אוטם שריר הלב או עם מחלת לב כלילית וסיכון גבוה, חיסון שפעת מפחית תמותה כוללת, היארעות של אוטם שריר הלב וסטנט טרומבוזיס לאחר 12 חודשי מעקב.

ידוע כי במהלך התפרצויות שפעת יותר אנשים מתים מסיבות קרדיווסקולריות מאשר בתקופות נטולות התפרצות. מחקרים תצפיתיים הדגימו כי לחיסון שפעת ישנה מגנה מפני אירועים קרדיווסקולריים ומחקרים מבוקרים חד-מרכזיים חיזקו ממצאים אלה. החיסון מומלץ לאנשים עם מחלת לב אך אינו חלק מהטיפול השגרתי בבית החולים לאחר אוטם שריר הלב.

מחקר ה-IAMI הינו המחקר הגדול ביותר שבחן האם חיסון שפעת משפר תוצאים לאחר אוטם שריר הלב או התערבות כלילית מלעורית (PCI) בחולים עם מחלת לב כלילית וסיכון גבוה. המחקר נערך ב-30 בתי חולים בשמונה מדינות באירופה, אסיה ואוסטרליה על פני ארבע עונות שפעת בין השנים 2016-2020.

המשתתפים חולקו ביחס של 1:1 באופן אקראי לקבל חיסון שפעת או אינבו תוך 72 שעות  מאשפוז או פעולה כלילית פולשנית. התוצא העיקרי שנבדק היה משלב של תמותה כוללת, אוטם שריר הלב וסטנט טרומבוזיס לאחר 12 חודשים. תוצאים משניים כללו תמותה כוללת, תמותה קרדיווסקולרית, אוטם שריר הלב וסטנט טרומבוזיס.

המחקר הופסק טרם הגעה לסופו על ידי ועדת הבטיחות של המחקר לאחר גיוס של 2,571 מטופלים (58% מיעד הגיוס) שגילם הממוצע היה 60 ו-18% מהם היו נשים.

התוצא העיקרי התרחש ב-5.3% מהמטופלים בקבוצת ההתערבות וב-7.2% בקבוצת האינבו (יחס סיכונים 0.72; רווח בר-סמך 95%: 0.52-0.99; p=0.04). בהיבט תוצאים משניים תמותה מכל סיבה התרחשה ב-2.9% מהמטופלים בקבוצת ההתערבות וב-4.9% מהמטופלים בקבוצת האינבו (p=0.010). השיעורים של תמותה קרדיווסקולרית היו 2.7% ו-4.5%, בהתאמה (p=0.014). לא נצפה הבדל מובהק בין הקבוצות בהיבט שיעור אוטם שריר הלב.

תופעות לוואי קשות היו נדירות ובעלות שכיחות ומאפיינים דומים בשתי הקבוצות. תופעות לוואי באתר ההזרקה דווחו באופן מובהק יותר בקבוצת החיסון.

תוצאות המחקר מדגימות כי מתן חיסון מוקדם כנגד שפעת לאחר אוטם שריר הלב או התערבות כלילית בחולים עם מחלת לב כלילית בסיכון גבוה מובילה להפחתה בתמותה, אוטם שריר הלב וסטנט טרומבוזיס על פני 12 חודשים לעומת אינבו. בחולים אלה, יש לשקול מתן חיסון כנגד שפעת כחלק מטיפול השגרה בבית החולים.

מקור: 

https://www.escardio.org/The-ESC/Press-Office/Press-releases/Flu-jab-after-heart-attack-should-become-standard-care

נושאים קשורים:  מחקרים,  אוטם חריף בשריר הלב,  צנתור,  תמותה,  חיסון נגד שפעת
תגובות