חדשות

דרישה להקמת חמ"ל להעברת הלוקים בשבץ מוחי בין בתיה"ח

באיגוד הנוירולוגי מתריעים: רק ב-9 בתי חולים בארץ יש יחידות שבץ מוחי עם צוותים מיומנים ובנוסף, העברות מטופלים בין בתיה"ח לקבלת טיפול דחוף אינן יעילות, נמשכות שעות ומתבצעות ללא ניטור ובקרה מסודרת

מחלקה נוירולוגית. כמחצית מהמאושפזים בתחלואה נוירולוגית בבתיה"ח בישראל מאושפזים במחלקות פנימיות. צילום אילוסטרציה

לרגל יום המודעות הבינ"ל לשבץ מוחי שיחול מחר (ה'), מבהירים ראשי האיגוד הישראלי לנוירולוגיה: "לא ניכר כמעט גידול באירועי שבץ מוחי בעולם, למרות ש-Covid-19 גורם ליצירת קרישים ולסתימת כלי דם בריאות". לדבריהם, גם אם יש עלייה מסוימת בהיקף אירועי שבץ מוחי אצל חולי קורונה, או בקרב מחלימים, או מתחסנים, היא זניחה מאוד.

פרופ' דוד טנה, יו"ר האיגוד הישראלי לנוירולוגיה ופרופ' נתן בורנשטיין, חבר האיגוד ויו"ר החברה הישראלית לשבץ מוח, מבהירים: "בעידן של פנדמיה עולמית, שהשפיעה באופן ניכר על מערכות הבריאות, אנחנו למדים מגלי הקורונה הראשונים ב-2020, על ירידה כלל עולמית באבחון היקף אירועי שבץ מוחי בשל הימנעות מהגעה לבתי חולים על רקע פחד להידבק בקורונה. אולם השנה, 2021, חזר היקף האירועים המאובחנים למספרי שנים עברו, טרום הקורונה".

לדבריהם, "מעדויות בעולם, לא נראה קשר ברור בין תחלואת קורונה לפגיעה בכלי דם במוח, המעלה את שכיחות אירועי השבץ המוחי, חרף פגיעת Covid 19 בכלי דם בריאות, ולמרות שהוא מלווה בסדרת תסמינים נוירולוגיים אחרים".

מחר יחול יום המודעות הבינלאומי לשבץ מוחי, תחת הסלוגן  Minutes can save life - "כל דקה יכולה להציל חיים". לפי הערכה, מספר אירועי השבץ המוחי ברחבי תבל בשנה עומד על יותר מ-12 מיליון. מספר הנפטרים בשנה חוצה את ה-6.5 מיליון, כאשר ב-30 השנים האחרונות זינקו המספרים בעולם ב-70%.

דרישה: הקמת חמ"ל להעברת הלוקים בשבץ מוחי בין בתיה"ח

בישראל, יש יותר מ-19,000 אירועי שבץ מוח מדי שנה. ראשי האיגוד הישראלי לנוירולוגיה מתריעים כי יותר ממחצית הלוקים בשבץ מוחי לא מאושפזים במחלקות נוירולוגיות אלא מפוזרים ברחבי בתי החולים, ובעיקר מאושפזים במחלקות פנימיות, מה שמקרין על איכות הטיפול בהם. זאת ועוד, רק בחמישית ממחלקות הנוירולוגיה בארץ יש יחידות שבץ מוחי ייעודיות ובהן צוותים מיומנים ותקינת כוח אדם ראויה שכוללת, בין היתר, מנהל יחידה מומחה בתחום הנוירולוגיה הוסקולרית, אחיות מיומנות ואנשי מקצועות עזר כגון שיקום, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק ועוד.

לפני כשלושה חודשים הוקמה במשרד הבריאות ועדה לבחינת מקצוע הנוירולוגיה, בראשות פרופ' בורנשטיין, העוסקת בהיבטים שונים הקשורים לטיפול בשבץ מוחי, ותגיש מסקנותיה בקרוב. לדברי יו"ר הוועדה, "תחלואת השבץ המוחי סובלת מאפליה טראגית. אין בישראל אפילו לא בית חולים אחד שאין בו יחידה לטיפול נמרץ לב. לעומת זאת, רק בתשעה בתי חולים יש יחידות שבץ מוחי ייעודיות עם צוותים מיומנים. על מחדל זה משלמים חולים בחייהם".

לדבריו: "כבר כמה שנים ישנה תכנית לאומית מסודרת במשרד הבריאות בתחום השבץ המוחי, שעיקרה: הקמת יחידות שבץ מוח בכל בית חולים, הכשרת רופאים ועוד. יש גם אמנה עליה חתמו השר לשעבר, יעקב ליצמן, ומנכ"ל המשרד בעבר, משה בר סימן טוב. אלא, שיישומה איטי ובתקופת הקורונה בכלל הוקפאה".

עוד מציינים ראשי האיגוד כי במצבים בהם נדרש טיפול בשבץ מוח חד בעזרת צנתור, או טיפול מורכב, נדרשת העברה מהירה של חולים למרכז רפואי שבו יש שירותים רפואיים כאלה. אולם, בישראל כיום, למרות שקריטי להעביר את המטופלים במהירות מירבית וכל דקה יכולה להציל חיים, ההעברות אינן יעילות, נמשכות שעות ומתבצעות ללא ניטור ובקרה מסודרת. ראשי האיגוד הנוירולוגי דורשים השקעת משאבים ומאמץ בתחום זה על ידי הקמת חמ"ל, שינהל את המעברים בין בתי החולים ביעילות ובמהירות.

נושאים קשורים:  האיגוד הישראלי לנוירולוגיה,  יחידות שבץ מוחי,  חדשות
תגובות
27.10.2021, 17:27

יישר כח! שבץ מוחי גורם הנכות מספר אחד בעולם המערבי. נקווה שבמקום חמ"ל פשוט יקומו יחידות של טיפול בשבת מוחי בכל בית חולים בארץ.

10.11.2021, 00:19

הפתרון הנכון אינו חמ"ל העברות אלא הקמת יחידות צנתור נוספות שימנעו העברות בלתי יעילות ויחסכו מוח ובריאות. כמו ש"אין בישראל אפילו לא בית חולים אחד שאין בו יחידה לטיפול נמרץ לב" ואין אפילו בית חולים אחד שאין בו יחידה לצנתורי לב, כך חייבים לקדם הקמת יחידות צנתורי מוח נוספות.