• יו"ר: פרופ' דרור דיקר
  • מזכירת החברה: ד"ר גבי ליברמן
  • גזברית: ד"ר בתיה קורנבוים
  • חברת ועד: פרופ' יעל לבנטל
  • חברת ועד: ד"ר עידית דותן
  • חברת ועד: ד"ר רקפת בכרך
  • חבר ועד: ד"ר דן אויירו
  • מזכירה: גב' חגית יוחננוף
חדשות

פרדוקס ההשמנה: עודף משקל מתון טוב יותר להתמודדות עם מחלות לב

מחקר ישראלי-אמריקאי הראה: הסיכון לתמותה מאוטם שריר הלב נמוך יותר בחולים בעלי עודף משקל מתון-גבוה בהשוואה לבעלי משקל נמוך ותקין או גבוה במיוחד

יוזמה של תכנית למניעת מחלות לב (אילוסטרציה)
מחלות לב. אילוסטרציה

מחקר ישראלי רב-מוסדי מבתי החולים הדסה, הלל יפה, פדה-פוריה וכן מאוניברסיטת בר אילן, האוניברסיטה העברית בירושלים ואוניברסיטת הרווארד וטורונטו, שפורסם לאחרונה ב-Vascular Health and Risk Management, מציג ניתוח סטטיסטי ולפיו BMI גבוה לא תמיד מגדיל את הסיכון למחלת לב.

המחברת הראשונה של דו"ח המחקר היא ד"ר גבי אלבז-גרינר מהמחלקה לקרדיולוגיה ב"הדסה" והמנחה פרופ' עופר אמיר. המחקר טוען כי הסיכון לתמותה מאוטם שריר הלב היה נמוך יותר בקרב חולים בעלי עודף משקל מתון-גבוה, בהשוואה לבעלי משקל נמוך, תקין (לפי BMI) או גבוה במיוחד.

המחקר הראה שהקשר בין סיכון להתקף ומוות לבין ה-BMI מורכב יותר מכפי שהעריכו. הוא מתבטא בעקומה J. היא מעידה על שינוי מגמה ולא על עלייה רציפה בסיכון במקביל לעלייה במדד ה-BMI. הממצאים מתיישבים עם מחקרים קודמים המדגימים את "פרדוקס השמנת היתר".

הנתונים למחקר הם לגבי 125,405 גברים ונשים שאושפזו עם אוטם שריר הלב בארה"ב בשנים 2016-2015. אוכלוסיית החולים חולקה לשש קבוצות של BMI – החל מתת משקל ועד השמנת יתר קיצונית. זאת, לצד נתונים דמוגרפיים, משך האשפוז ושיעורי התמותה באוכלוסיה זאת.

הממצאים העיקריים: אנשים עם תת משקל, משקל תקין לפי חישוב BMI ועם השמנת יתר קיצונית היו בסיכון מוגבר לתמותה בזמן האשפוז בבית החולים לאחר האוטם. זאת בעוד שחולים עם עודף משקל מתון-גבוה לפי ה-BMI מתו פחות לאחר אירוע הלב.

החוקרים סבורים ש"פרדוקס השמנת היתר" מתקיים גם כשמדובר בהישרדות לאחר אוטם שריר הלב, בשונה מהמקובל לחשוב שהשמנת יתר "מתונה" עשויה להגן מתמותה במחלות שונות. פרופ' אמיר מהפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר אילן והאוניברסיטה העברית ציין: "הפרדוקס נעוץ קרוב לוודאי בקבוצת ה-BMI התקין-נמוך, שבה דווקא היה סיכון מוגבר לתמותה בזמן אשפוז מאירוע לבבי. ה-BMI הנמוך עלול להיות קשור לתמותה ותחלואה מוגברות בשל היותו קשור, בין היתר, לפחות מסת שריר (המתבטא ב-BMI נמוך) וכן לחסר ב'רזרבה קלורית' הנדרשת להתמודדות עם מחלה קשה, שהיא פחות זמינה בחולים אלה. התופעה מוכרת גם בחולי אי ספיקת לב (בעיקר מבוגרים)". הצוות יבדוק בהמשך נושא זה בחולים עם אירוע מוחי.

בנוגע למשמעות הפרקטית של ממצאי המחקר אמר פרופ' אמיר: "לעניות דעתנו, הקונספט שככל שה-BMI נמוך יותר הוא מבטא בהכרח גם יכולת התמודדות בריאותית טובה יותר עם מצבי חולי חריפים או כרוניים אינו בהכרח נכון. עם זאת, יש עדיין לשים לב ש-BMI גבוה מדי - עודף משקל קיצוני - איננו מומלץ מבחינה בריאותית וההישרדות לאחר אוטם לבבי נמוכה יותר גם אצלם. נראה ש-BMI המשקף עודף משקל מתון הוא קרוב לוודאי הטוב ביותר בריאותית להתמודדות לפחות עם חלק ממחלות הלב".

נושאים קשורים:  עודף משקל,  מחלות לב,  ד"ר גבי אלבז-גרינר,  פרופ' עופר אמיר,  מחקר,  חדשות,  BMI מדד מסת הגוף
תגובות
אנונימי/ת
19.11.2021, 15:50

moving from BMI to fitness