• יו"ר: פרופ' דרור דיקר
  • מזכירת החברה: ד"ר גבי ליברמן
  • גזברית: ד"ר בתיה קורנבוים
  • חברת ועד: פרופ' יעל לבנטל
  • חברת ועד: ד"ר עידית דותן
  • חברת ועד: ד"ר רקפת בכרך
  • חבר ועד: ד"ר דן אויירו
  • מזכירה: גב' חגית יוחננוף
מחקרים

האם תנועה תכופה מועילה לשמירה על משקל יותר מפעילות אירובית?

במחקר חדש הראו החוקרים כי שילוב של ירידה תזונתית במשקל יחד עם המלצה לבצע פעילות גופנית רבה באופן מצטבר תרם לירידה דומה ולעלייה פחותה במשקל בהשוואה לאימון אירובי מסורתי

17.02.2022, 16:52
התעמלות אירובית (צילום: אילוסטרציה)

מחקר שפורסם בכתב העת Obesity נערך במטרה לבחון את ההשפעה של ירידה תזונתית במשקל (WL) בתוספת פעילות אירובית (EX) וגישה של "זוז יותר, לעתים קרובות יותר" (“move more, more often”) לקידום פעילות (SitLess; SL) על ירידה במשקל ושמירה על המשקל החדש.

במחקר נכללו מבוגרים עם רמת פעילות נמוכה (גילאי 65-86 שנים) עם השמנת יתר, שהוקצו באופן אקראי לשלוש קבוצות: WL+EX, WL+SL או WL+EX+SL. המשתתפים קיבלו תוכנית התנהגותית לירידה במשקל בתיווך קבוצתי-חברתי-קוגניטיבי למשך 6 חודשים, ולאחריה תקופת אחזקה של 12 חודשים.

חברי קבוצות ה-EX קיבלו תרגיל הליכה מודרך מתוך מטרה ללכת 150 דקות בשבוע. חברי קבוצות ה-SL שאפו להשיג יעד של מספר צעדים על ידי תנועה תכופה במהלך היום.

התוצא העיקרי שנבחן במחקר היה המשקל לאחר 18 חודשים, והתוצאים המשניים שנבחנו כללו עלייה במשקל בחודשים 6 ל-18 חודשים והערכה אובייקטיבית של הפעילות הגופנית ושל התנהגות יושבנית בכל נקודת זמן.

בכל הקבוצות נצפתה ירידה מובהקת במשקל לאחר 6 חודשים, ללא הבדלים בין הקבוצות (p < 0.001). בקבוצות ה-SL חל שיפור בזמן הפעילות הכולל (p ≤ 0.05), ובקבוצות ה-EX חל שיפור בזמן הפעילות הבינוני עד נמרצת (p = 0.003).

במהלך תקופת מעקב של 12 חודשים, נבדקים מקבוצת ה-WL+EX הפגינו עלייה גדולה יותר במשקל (5.2 ק"ג; רווח בר-סמך 95%: 3.5-6.9) בהשוואה לקבוצות עם WL+SL (2.4 ק"ג; 0.8-4.0).

לסיכום, שילוב של ירידה תזונתית במשקל יחד עם המלצה לבצע פעילות גופנית רבה באופן מצטבר תרם לירידה דומה ולעלייה פחותה במשקל בהשוואה לאימון אירובי מסורתי.

מקור:

Fanning, J et al. Obesity (Silver Spring). 2022 Jan;30(1):85-95.doi: 10.1002/oby.23318

נושאים קשורים:  מחקרים,  ירידה במשקל,  פעילות גופנית,  פעילות אירובית
תגובות