• יו"ר: פרופ' דרור דיקר
  • מזכירת החברה: ד"ר גבי ליברמן
  • גזברית: ד"ר בתיה קורנבוים
  • חברת ועד: פרופ' יעל לבנטל
  • חברת ועד: ד"ר עידית דותן
  • חברת ועד: ד"ר רקפת בכרך
  • חבר ועד: ד"ר דן אויירו
  • מזכירה: גב' חגית יוחננוף
מחקרים

טיפול סביב הלידה והשמנת יתר: המלצות מבוססות ראיות ודרכים ליישומן

חוקרים סבורים כי יש לשפר את השיטות המעשיות לטיפול בנשים עם השמנת יתר סביב הלידה

17.03.2022, 17:40
הריון ולידה (צילום: אילוסטרציה)

ידוע כי על אף השכיחות הגוברת של השמנת יתר בקרב נשים בגיל הפוריות בארה"ב, חסרות הנחיות מבוססות ראיות לטיפול בהן סביב הלידה. מטרת החוקרים בסקירה מקיפה זו הייתה לזהות את ההמלצות הקשורות להשמנת יתר והטיפול סביב הלידה, להעריך את דרגת חוזק הראיות עבור כל המלצה ולזהות שיטות מעשיות (כגון רשימת משימות, ערכות כלים, מסלולי טיפול, חבילות) על מנת לאפשר יישום שלהן בפרקטיקה הקלינית.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי המידע MEDLINE, EMBASE, CINAHL ו-Cochrane ממועד ההקמה ועד דצמבר 2020, בניסיון למצוא מחקרים מתאימים העוסקים בטיפול סביב הלידה בנשים עם השמנת יתר. הם הגדירו כי קריטריוני ההכללה יכללו פרסום של המלצות מבוססות ראיות ודרכים מעשיות לטיפול סביב הלידה בנשים עם השמנת יתר. החוקרים חילצו את הנתונים על ידי זוגות של סוקרים בלתי תלויים, כאשר סוקר שלישי פתר כל התנגשות.

החוקרים דיווחו כי מתוך 18,315 מאמרים שבדקו, 10 עמדו בקריטריוני ההכללה, מתוכם 7 מאמרים עם ראיות מדורגות ו-3 העוסקים בשיטות מעשיות (2 רשימות משימות ו-1 עם חבילת טיפול). הם מצאו כי התוכן של המאמרים התמקד אך ורק בניהול סביב הלידה של נשים עם השמנת יתר או כלל התייחסות למצבים של הריון בסיכון גבוה, כולל כאלו הנובעים מהשמנת היתר. כמו כן, נמצא כי 13 המלצות התבססו על חוות דעת מומחים. החוקרים מצאו כי ההמלצות הקשורות לטיפול אנטיביוטי מניעתי בניתוח ולסגירת רקמות תת-עוריות בזמן ניתוח קיסרי, קיבלו את דרגת חוזק הראיות הגבוהה ביותר (טבלה 1). זאת ועוד, נמצא כי השיטות המעשיות כללו רשימת משימות מארה"ב, הקשורה למתן נוגדי קרישה אחרי ניתוח קיסרי (המלצה הנתמכת בראיות), חבילה לטיפול בזיהומים באתר ניתוח לאחר ניתוח קיסרי מאוסטרליה (ללא ראיות התומכות בהמלצה) ורשימת משימות בת 20 סעיפים הקשורה למספר היבטים של הטיפול סביב הלידה מקנדה (עם ראיות התומכות ביותר מ-50% מההמלצות).

החוקרים הגיעו למסקנה כי ההמלצות לטיפול סביב הלידה בנשים עם השמנת יתר, מבוססות על ראיות מוגבלות וקיימות רק מעט דרכים מעשיות ליישומן. הם סבורים כי עבודות עתידיות צריכות להתמקד בפיתוח שיטות מעשיות, המבוססות על מחקרים באיכות גבוהה.

מקור:

Cassimatis, I. R. et al. AJOG 2022; 226(1); S697-S698. https://doi.org/10.1016/j.ajog.2021.11.1150

נושאים קשורים:  מחקרים,  השמנת יתר,  הריון,  הריון בסיכון,  השמנה בהיריון,  לידה
תגובות