חדשות

צעדים ראשונים במשרד הבריאות להגבלת רישום משככי כאבים

בישראל חל גידול חד בהיקף המרשמים לאופיואידים | הקופות יידרשו לדווח על היקפי הנפקת המרשמים | בשבוע הבא: דיון בבג"ץ על סימוני אזהרה מפני התמכרות על אריזות התרופות

משככי כאבים אופיואידיים. צילום אילוסטרציה

משרד הבריאות מתחיל בצעדים ראשונים להגבלת השימוש בתרופות משככות כאב וממכרות וקופות החולים יידרשו לדווח על היקפי הנפקת המרשמים. בתוך כך, בשבוע הבא ידון בג"ץ בעתירה שתחייב את משרד הבריאות להורות על סימוני אזהרה מפני התמכרות שיופיעו על אריזות התרופות הללו, בדומה לאזהרות המופיעות על אריזות לסיגריות ובמודעות למשקאות אלכהוליים.

בשלב זה מתנגד משרד הבריאות לפרסם אזהרות על גבי חפיסות התרופות מפני סכנת ההתמכרות והתלות בתרופות. עמדתו תוצג בבג"ץ. כך דיווחה הבוקר (ה') מיטל יסעור בית-אור ב"ישראל היום".

חוזר מינהל רפואה במשרד הבריאות, שהופץ למנהלי בתי החולים ולמנהלי קופות החולים, דורש להעמיק את הבקרה והניטור על רישום תרופות מרשם אופיואידיות. בכל בית חולים או קופת חולים תוקם ועדה מוסדרת שתפקידה יהיה להנגיש חלופות לטיפול בשיכוך כאבים שאינם אופיואידיות. מנהל המוסד הרפואי יכין תכנית בקרה על ניהול מערך הרוקחות וניפוק התרופות, אשר תוצג בכל שנה למשרד הבריאות. בכל בית חולים או קופה יתבצעו הערכת היקף השימוש באופיואידים ואיתור מטופלים שלגביהם נדרשת התערבות.

בכוונת משרד הבריאות לשלב רישום האופיואידים בתכנית הלאומית למדדי איכות בקהילה לצורך בקרה וכן להכניס שינויים רגולטוריים בתקנות הסמים המסוכנים. צעדים אלה נעשים גם על רקע הכרזת התכשירים הללו בארה"ב כאיום על בריאות הציבור.

בדיווח של בית-אור נמסר כי בין 2017 ל-2021 חלה עלייה במכירת חפיסות של משככי כאב מ-514 אלף ל-874 אלף ומספר המשתמשים מכלל מבוטחי הקופות עלה ל-5.5% - מ-91,104 ל-96,104. בין 2018 ל-2021 חלה עלייה של פי שלושה בכלל המשתמשים. בין התרופות הנרקוטיות המשפיעות על מערכת העצבים המרכזית ומשמשות לשיכוך כאבים חזקים: פנטניל, אוקסיקודון, הידרוקודון פרקוסט וטרמדול. אלו גם גורמות לפיתוח תלות.

העותרים לבג"ץ הם ארגון הרופאים לזכויות אדם ו"לאלתר - הקרן לתמיכה וליווי חולים נרקוטיים". העתירה כוונה גם נגד חברות התרופות טבע, תרו, דקסל פארמה ורפא. הן נתבקשו לסמן על האריזות אזהרה בדבר תמותה, פיתוח תלות, שינויים בתפקוד ההתנהגותי, החמרת כאב, ודיכאון.

אתמול דווח ב"דוקטורס אונלי" שחברת טבע, שמואשמת בארה"ב במעורבות במשבר האופיואידים ונגדה הוגשו 3,000 תביעות לפיצוים על ידי נפגעי התרופות שגם גבו חיי אדם, הציעה לרשויות החוק בארה"ב הסדר לפיו כל התביעות נגדה שהוגשו בארה"ב – בכל מדינה או עיר ומחוז, בנפרד – יימחקו והיא תפצה את רשויות הבריאות במיליארדי דולרים ובנוסף תישא בהוצאות מימון תרופה נגד ההתמכרות עבור אלפי משתמשי משככי כאב.

נושאים קשורים:  אופיואידים,  משככי כאבים,  משרד הבריאות,  "רופאים לזכויות אדם",  בג"צ,  חדשות
תגובות