• יו"ר: פרופ' דרור דיקר
  • מזכירת החברה: ד"ר גבי ליברמן
  • גזברית: ד"ר בתיה קורנבוים
  • חברת ועד: פרופ' יעל לבנטל
  • חברת ועד: ד"ר עידית דותן
  • חברת ועד: ד"ר רקפת בכרך
  • חבר ועד: ד"ר דן אויירו
  • מזכירה: גב' חגית יוחננוף
חדשות

אנשים עם BMI נמוך מאוד פעילים פחות ואוכלים פחות

מחקר בסין הראה שחילוף החומרים של אנשים עם BMI נמוך במנוחה גבוה יותר משמעותית מזה של אנשים עם BMI רגיל

קבוצת מחקר בסין בדקה אנשים עם אינדקס מסת גוף (BMI) נמוך מאוד ומצאה שהם פחות פעילים משמעותית מאנשים עם BMI תקין ובנוסף, הם אוכלים פחות מזון מאלה עם BMI תקין. המחקר התפרסם בכתב העת Cell Metabolism.

רוב המחקרים בנושא השמנת יתר מתמקדים בחקר אנשים עם BMI גבוה שנחשב לא בריא. החוקרים ציפו שאנשים עם BMI נמוך יהיו פעילים יותר, עם חילוף חומרים גבוה בפעילות, שתואם צריכת מזון גבוהה. לדברי החוקרים, הם צרכו פחות מזון, היו פחות פעילים ושיעור חילוף החומרים במנוחה שלהם היה גבוה מהצפוי והיה קשור לרמות גבוהות של הורמוני בלוטת התריס.

במחקר השתתפו 173 אנשים עם BMI תקין (טווח 21.5 עד 25) ו-150 אנשים שסווגו כ"תת משקל בריא" עם BMI מתחת ל-18.5. החוקרים השתמשו בשאלונים כדי לסנן אנשים עם הפרעות אכילה, אנשים שאמרו שהיו בדיאטת הרזיה פעילה ואנשים עם HIV. הם גם לא כללו במחקר אנשים שירדו במשקל בששת החודשים האחרונים בהקשר של מחלה, או אנשים שנטלו תרופות. מתוך המשתתפים, רק ארבעה אנשים אמרו שהם מתאמנים באופן עקבי.

החוקרים עקבו אחרי משתתפים במשך שבועיים. צריכת המזון שלהם נמדדה בטכניקה מבוססת איזוטופים אשר מעריכה את ההוצאה האנרגטית על סמך ההבדל בין שיעורי התחלופה של מימן וחמצן במי הגוף כפונקציה של ייצור פחמן דו חמצני. הפעילות הגופנית שלהם נמדדה באמצעות גלאי תנועה מבוסס תאוצה.

החוקרים מצאו שבהשוואה לקבוצת ביקורת עם BMI תקינים, האנשים הבריאים בתת משקל צרכו 12% פחות מזון. הם גם היו פחות פעילים במידה ניכרת, ב-23%. במקביל, לאנשים אלה היו קצב חילוף חומרים גבוה יותר במנוחה, כולל הוצאה מוגברת של אנרגיה במנוחה ופעילות מוגברת של בלוטת התריס.

למרות שלאנשים הרזים מאוד היו רמות נמוכות של פעילות, הסמנים לבריאות הלב שלהם, כולל כולסטרול ולחץ דם, היו טובים מאוד, ולדברי החוקרים הדבר מצביע על כך ששומן גוף נמוך עשוי להיות חשוב יותר מפעילות גופנית למדדים אלה.

אחת ממגבלות המחקר היא שלמרות שהחוקרים מדדו את צריכת המזון, הם לא מדדו מה המשתתפים אכלו בפועל או את תחושות השובע שלהם.

החוקרים מתכוונים להרחיב את מחקרם ולבחון הבדלים גנטיים בין אנשים במשקל תקין לבין אנשים בריאים בתת משקל. ניתוח ראשוני מצביע על מוטציה בודדת בגנים מסוימים שעשויים למלא תפקיד בתת משקל בריא. כאשר השינויים הגנטיים הללו שוכפלו בעכברים, לבעלי החיים היו כמה היבטים שדמו לאלה של הנבדקים האנושיים.

נושאים קשורים:  BMI מדד מסת הגוף,  חילוף חומרים,  מחקרים,  חדשות
תגובות