מחקרים

קשיים התנהגותיים של נערים החיים עם HIV ובריאות הנפש של מטפליהם

קשיים רגשיים והתנהגותיים של מתבגרים עם HIV קשורים לבריאות הנפש של הגורם המטפל

טיפול פסיכולוגי לנערה (אילוסטרציה)
טיפול פסיכולוגי לנערה (אילוסטרציה)

מטרת המחקר שממצאיו תוארו בכתב העת Journal of Child and Family Studies הייתה לבחון את הקשר שבין קשיים רגשיים והתנהגותיים של ילדים, סטרס הורי ובריאות הנפש של הגורמים המטפלים בנערים החיים עם HIV.

במסגרת המחקר ניתחו החוקרים מידע לגבי גורמים מטפלים של נערים עם HIV שנאסף ממחקר פיילוט בן שנתיים שכלל 89 זוגות דיאדיים של נערים והוריהם באוגנדה. על מנת לבחון את הקשר שבין קשיי הילדים כפי שדווח על ידי ההורים באמצעות שאלון ה-Strengths and Difficulties Questionnaire, סטרס הורי (שנמדד לפי ה-Parenting Stress Index) ובריאות הנפש של הגורמים המטפלים (שנמדדו על ידי Brief Symptoms Inventory), השתמשו החוקרים במודלים של רגרסיה אורדינרית של ריבועים פחותים.

תוצאות המחקר הראו כי 12.36% מהמטפלים דיווחו על ציוני קשיים בקרב הילד בטווח הגבולי ו-8.99% דיווחו על ציוני קשיים בטווח האבנורמלי. עוד נמצא כי קשיים של הילדים (b=0.52, רב״ס 95% - 0.18-0.85) היו קשורים לסטרס הורי. באופן דומה ההשפעה של הקושי של הילדים כפי שנתפס על ידי המטפלים היה קשור הן לסטרס הורי (b=0.89, רב״ס 95% - 0.24-1.54) והן לבריאות הנפש של הגורם המטפל (b=1.73, רב״ס 95% - 1.09-2.37).

ממצאי המחקר מדגישים את החשיבות של פיתוח התערבויות פסיכוסוציאליות המכוונות לילדים ומתבגרים החיים עם HIV והוריהם.

מקור:

Nabunya, P., Byansi, W., Bahar, O.S. et al. Emotional and Behavior Difficulties and the Mental Health of Caregivers of Adolescents Living with HIV. J Child Fam Stud (2023). https://doi.org/10.1007/s10826-023-02609-w

נושאים קשורים:  מחקרים,  HIV,  הפרעות התנהגות,  מצוקה רגשית,  בריאות נפש,  סטרס
תגובות