חדשות

ניתן ללמוד מחדש תפקודים מוטוריים לאחר שבץ מוחי

ניסוי של חוקרי מעבדה משותפת לאונ' בן גוריון והכפר השיקומי עדי נגב מראה: אימונים מוטוריים המשלבים תפקודים קוגניטיביים כמו משחקי מחשב מביאים לתוצאות שיקום מעודדות בתפקוד מוטורי לאחר שבץ מוחי

הדוקטורנטית רעות בנימין נצר במעבדה עם מטופל. צילום: אריה סדנו

ניתן ללמוד מחדש תפקודים מוטוריים לאחר שבץ מוחי. כך מצאה קבוצת מחקר מהמעבדה המשותפת של אוניברסיטת בן גוריון בנגב והכפר השיקומי עדי נגב - נחלת ערן. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת בתחום השיקום הנוירולוגי
Neurorehabilitation and Neural Repair.

נתוני משרד הבריאות מעלים כי בשנת 2021 נרשמו כ-20,000 מקרים חדשים של שבץ מוחי בארץ. רבים מהם אינם מחלימים באופן מלא ומתקשים לתפקד גם שנים ארוכות לאחר מכן, בשל החלמה חלקית של יכולות קוגניטיביות, קשיים בדיבור ופגיעה בהפעלת הידיים, הליכה ויציבה.

החוקרים ביקשו לבדוק את הקשר שבין תפקודים קוגניטיביים ויכולת למידה מוטורית אצל אנשים לאחר שבץ. הם הניחו כי למידה מוטורית מונעת על ידי תהליכי למידה שלא מחייבים הפניה של קשב ומודעות, כמו  למשל באיזון עצמי ברכיבה על אופניים. כמו כן, בתהליך הלמידה קיימים תהליכים מודעים שמשלבים יכולות קוגניטיביות, כמו הפניה של קשב ותכנון אסטרטגי, שבאים לידי ביטוי כשאנחנו מקבלים הוראות או מתכננים כיצד להתמודד עם משימה מורכבת.

במחקר השתתפו שלוש קבוצות של נבדקים: 27 אנשים לאחר שבץ, 31 נבדקי ביקורת מבוגרים ו-30 נבדקים צעירים. כל נבדק ביצע תנועות הושטה לעבר סמן על גבי מסך מגע. בשלב מסוים הוכנסה הפרעה על המסך בכיוון התנועה והנבדקים היו צריכים לתקן את כיוון תנועת היד כך שהסמן יגיע למטרה. על פי תגובת הנבדקים הצליחו החוקרים להבין באם התקיימה למידה קוגניטיבית כהשפעה של התהליכים המודעים.

ממצאי המחקר הצביעו על כך שלמרות הפגיעה הקוגניטיבית באנשים לאחר שבץ, תהליכי הלמידה המודעים והלא-מודעים שלהם לא נפגעו ביחס לקבוצה של אנשים באותו גיל ללא רקע של שבץ. עם זאת, שתי קבוצות המבוגרים (שבץ וביקורת) הראו למידה מודעת איטית יותר מזו של קבוצת הצעירים. ממצא מעניין נוסף היה מתאם בין יכולת הלמידה המודעת של האנשים עם שבץ לבין היכולת הקוגניטיבית שלהם.

"תוצאות המחקר מראות שלנבדקים לאחר שבץ יש יכולת לפצות על פגיעות קוגניטיביות בזמן למידה מוטורית, כנראה על ידי שימוש במשאבים קוגניטיביים עודפים", ציינה הדוקטורנטית רעות בנימין נצר.

"במערכת הקוגניטיבית יש הרבה משאבים עודפים שניתן להשתמש בהם במצבים מסוימים. הדעיכה הקוגניטיבית שלנו מתחילה בגיל מאוד צעיר ועם זאת, עדיין יש לנו יכולת טובות מאוד להתנהל בסביבה ואף למלא תפקידי מפתח בחברה. תוצאות הניסוי מראות שכדאי לשלב אימונים מוטוריים המשלבים תפקודים קוגניטיביים, כמו משחקי מחשב, בשיקום לאחר שבץ. שכן, על אף הפגיעה הקוגניטיבית בעקבות השבץ, יש למטופלים יכולת לגייס משאבים קוגניטיביים עודפים", הסביר ד"ר ליאור שמואלוף מהמחלקה למדעי הקוגניציה והמוח באוניברסיטת בן גוריון, מנחה המחקר.

המעבדה המשותפת לאוניברסיטת בן גוריון בנגב והכפר השיקומי עדי נגב - נחלת ערן הוקמה לפני חמש שנים על ידי פרופ' סימונה בר חיים וד"ר שמואלוף במטרה לקדם מחקר קליני-יישומי בתחום השיקום הנוירולוגי באמצאות פיתוח של שיטות הערכה והתערבויות חדשניות. לצד המחקר על החלמה של תפקודים קוגניטיביים ומוטורים לאחר שבץ, המעבדה חוקרת את השפעת הרחבת השיקום באמצעות טכנולוגיות על ההחלמה משבץ, ומציעה למטופלים בעדי נגב מגוון טיפולים חדשניים. המעבדה פועלת במסגרת מרכז מחקר למדעי השיקום במרכז הרפואי לשיקום ע"ש קיילי בכפר השיקומי.

נושאים קשורים:  שבץ מוחי,  תפקוד מוטורי-קוגניטיבי,  אוניברסיטת בן גוריון,  שיקום,  חדשות,  מחקרים,  ד"ר ליאור שמואלוף
תגובות