ישראל במלחמה

בעקבות המלחמה: ירידה חדה במספר המחקרים הקליניים בישראל

ניתוח נתונים מאוניברסיטת חיפה מעיד על ירידה משמעותית במספר המחקרים הקליניים בישראל בהשוואה לשנים קודמות | מחקרים אונקולוגיים בבתי חולים בארץ הופסקו או בוטלו

בין היתר הופסק מחקר המציע טיפול תרופתי חדשני לסרטן. צילום: אילוסטרציה

על פי נתונים חדשים שמציגים באוניברסיטת חיפה, בין 1 בינואר עד ל-10 בדצמבר השנה, בוצעו בבתי החולים בישראל 167 מחקרים קליניים בלבד, לעומת תקופה מקבילה בשנת 2020 שבה בוצעו 284 מחקרים.

פרופ' מאיר פוגטש מאוניברסיטת חיפה, יו"ר ועדת המחקר של מועצת הבריאות, שניתח נתונים מאתר clinicaltrials.gov האמריקאי, המרכז את כלל המחקרים הקליניים המבוצעים בעולם טרם אישורם על ידי ה-FDA, מצא כי מספר המחקרים הקליניים שבוצעו בישראל בין 1 באוקטובר ל-10 בדצמבר השנה עמד על 33 מחקרים. זאת, בהשוואה לתקופה המקבילה בשנת 2020 (85 מחקרים), לתקופה המקבילה בשנת 2021 (56 מחקרים) ובשנת 2022 (55 מחקרים). "מדובר בפילוחים שבחנו את מספר המחקרים הממומנים על ידי התעשיה: חברות תרופות, חברות סיעוד רפואי וחברות דיאגנוסטיקה", אומר פרופ' פוגטש.

דוגמאות להפסקת מחקרים בישראל מתחילת המלחמה מופיעות בכתבתה של מיטל יסעור בית-אור בישראל היום, ביניהם ארבעה מחקרים בתחומי אונקוגניקולוגיה שהיו אמורים להתחיל בבתי החולים בארץ, וכן הופסק מחקר המציע טיפול תרופתי חדשני לסרטן שאמור היה להתחיל בבתי החולים איכילוב, שיבא, הלל יפה, וולפסון וכרמל. מנהליו הודיעו שגם בתום הלחימה לא יחזירו את הפעילות בישראל, זאת אף שכבר מונה חוקר ישראלי ראשי לליווי המחקר ונשים שהתחילו תהליך התמיינות למחקר התבשרו כי לא יזכו לקבל את הטיפול.

לאור הנתונים, יזם פרופ' פוגטש את: "Israel life science hub - now more than ever", יוזמה התנדבותית שעליה חתומה המועצה לבריאות וכוללת מדריך שימושי למשיכת משקיעים, מסרים ונתונים על חוזקותיה של ישראל בארבעה תחומים מרכזיים: פעילות גלובלית, תיאום טיפולים, מחקרים קליניים ומדע וחדשנות.

"אנו יודעים שנעשים מאמצים גדולים בקרב חברות רב לאומיות להמשיך ולהשקיע ולהשיק מחקרים קליניים בישראל ולפיכך חלק מיוזמת now more than ever שאותה אני מוביל נועדה לדברר את החוזקות של ישראל בתחום המחקר הקליני ובכלל להזכיר או להדגיש את היסודות הברורים שעליהם יש לישראל יתרונות גדלים בתחום המחקר הקליני ולוודא שהירידה הזו זמנית בלבד", אומר פרופ' פוגטש.

פרופ' פוגשט מסביר כי הבעיה אינה בבתי החולים ולא בחוסר יכולת אלא בשל חשש של משקיעים, שהחל בתקופה הסוערת פוליטית בישראל קודם למלחמה, שלא תרמה לביטחון של המשקיעים ונמשך ביתר שאת עם תחילת המלחמה.

בדיווח ב"ישראל היום" מצוטטים גורמים בכירים במערכת הבריאות שמסבירים את הירידה במספר המחקרים בין 2022 ל-2023 בעלייה החריגה בביצוע מחקרים קליניים בתקופת הקורונה, ולאו דווקא בעקבות המלחמה. לדבריהם, אין שינוי בכוונה לבצע מחקרים קליניים בישראל בעת הזו.

נושאים קשורים:  מחקרים קליניים,  חדשות,  ישראל במלחמה,  פרופ' מאיר פוגטש
תגובות

רצוי לציין כי לאחר מאמצים רבים מול חברות הפארמה ומול החוקרים הבינלאומיים חודשו רוב המחקרים בתחום הגינקו-אונקולוגיה. אמנם נתקלנו בעוינות מסוימת ובתרוצים קלושים מצד חברות הפארמה אך קבלנו גבוי משמעותי מהקולגות באירופה.