חדשות

דיקור בשדה הקרב: השיטה האמריקאית הועילה לקצין הישראלי

שיטת דיקור בשדה הקרב, שפותחה על ידי צבא ארה"ב, מבוצעת במרכז הרפואי בני ציון | השיטה סייעה להקלה משמעותית ומהירה בכאבים עזים שמהם סבל חייל צה"ל שנפצע בעזה

הדיקור נעשה בעזרת מחט מיוחדת שנשארת באוזן בין חמישה ימים לשבוע ונופלת מעצמה. צילום: פרטי

דיקור באוזן הצליח להפחית באופן משמעותי כאבים שמהם סבל קצין מילואים ביחידה מובחרת בצה"ל, שנפצע במהלך פעילות מבצעית בעזה בעת חשיפת פירים. הקצין טופל בבית החולים בני ציון בחיפה בשיטת "דיקור בשדה הקרב", שפותחה על ידי צבא ארה"ב.

הקצין, בן 33 מחיפה, נפצע ברגלו עם פגיעה מפרקית וגרמית נרחבת אשר גרמה לכאבים עזים במיוחד. הקצין פונה מעזה לטיפול ראשוני בבית החולים סורוקה בבאר שבע ואושפז בהמשך במחלקה האורתופדית במרכז הרפואי בני ציון בשל הכאבים העזים בברכו.

בתחילה טופל הקצין במשככי כאבים בעירוי דרך הווריד אולם הכאבים לא פחתו. ד"ר שירה גינסברג, רופאה בכירה בפנימית ב' ומומחית בראומטולוגיה שרכשה ניסיון רב בשיטות לא תרופתיות להקלת כאב, הציעה לקצין טיפול בדיקור באוזן בשיטה המבוצעת בצבא ארה"ב בפצועים ונתגלתה כיעילה להפגת כאב. השיטה, פותחה בשנות ה-2000 בצל מגיפת התמותה מתרופות ממשפחת המורפיום, כדי להפחית את השימוש בתרופות אלו בקרב חיילים פצועים.

"רמת הכאב של הקצין לפני הדיקור היתה 8 מתוך 10", סיפרה ד"ר גינסברג. "הוא לא הצליח לתפקד ולא ישן בלילה. לא מצא תנוחה שאפשרה אפילו הקלה מינימלית. כבר לאחר שעתיים מקבלת הטיפול, הקצין דיווח על ירידה משמעותית ברמת הכאב לדרגה 2 מתוך 10 ואחרי יומיים הכאב ירד ל-1. הוא הצליח לישון והדבר המדהים ביותר היה שהוא לא נזקק למשככי כאבים".

הקצין עצמו סיפר כי ההשפעה של הדיקור היתה כמעט מיידית: "כמו קסם, הכאב פחת עד שנעלם כמעט לחלוטין. לפעמים בלילה אני לוקח כדור אקמול אם יש לי קצת כאבים, אבל זה ממש נדיר".

הדיקור באוזן הוא טיפול בטוח ויעיל לטיפול בכאב. הוא אינו גורם לתופעות לוואי ויכול לסייע בהפחתת השימוש בתרופות נרקוטיות. הדיקור נעשה בעזרת מחט מיוחדת שנשארת באוזן בין חמישה ימים לשבוע ונופלת מעצמה. שגיא גבריאלי, מרכז תחום רפואה סינית במרכז הרפואי בני ציון, הסביר כי הדיקור באוזן משפיע על אזורים במוח שאחראים על תפיסת הכאב וכי "מחקרים הראו כי הדיקור בשיטה זו מפחית את רמת הכאב ומסייע להחלמה מהירה יותר".

במרכז הרפואי בני ציון פועל מערך רפואה משלימה בראשותם של פרופ' אלעד שיף וד"ר שמואל אטיאס, שמטמיע גישות מעולם הרפואה המשלימה בטיפוליים במאושפזים. דיקור בשדה הקרב הינו רק אחד מהכלים הטיפוליים שבאמצעותם אנשי צוות רפואי יכולים להקל על כאבים.

נושאים קשורים:  דיקור באוזן,  שיכוך כאב,  בית החולים בני ציון,  רפואה משלימה,  חדשות,  ד"ר שירה גינסברג
תגובות
h b
19.01.2024, 22:31

נשמע מדהים, מה מונע להשתמש בהליך במקום נרקוטיקה?

12.04.2024, 09:20

הביג פארמה לא מאשרים !

אנונימי/ת
20.01.2024, 20:51

נפלא, כל הכבוד!