חדשות

רופא ואמבריולוג חשודים בשימוש בביציות להפריה מנשאית המופיליה

אמבריולוג ובעלים של מרפאת פוריות פרטית נעצרו הבוקר בחשד לביצוע עבירות מרמה: ידעו לכאורה שהביציות המופרות, שיובאו מגיאורגיה והוחזרו למטופלות IVF בישראל, נושאות את המחלה הגנטית המופיליה B

הפריית ביציות במעבדה, טיפולי IVF. צילום: שאטרסטוק

שני אנשי צוות רפואי, רופא ועובד מרפאה, העוסקים בתחום הפריה חוץ גופית, נעצרו הבוקר בחשד לייבוא ביציות מופרות מגיאורגיה מתורמת נשאית המחלה הגנטית המופיליה B. חלק מהביציות הוחזרו למספר מטופלות IVF בארץ ובעקבות ההחזרה אף נולדה תינוקת עם המחלה.

החשודים - אמבריולוג, מנהל מחלקה באחת מרשתות בתי החולים הפרטיות, ובעלים של מרפאה פרטית להפריה חוץ גופית בגוש דן, הנושא בתואר פרופסור - נעצרו בחשד לביצוע עבירות מרמה בנסיבות מחמירות, מעשה העלול להפיץ מחלה ועבירות נוספות, בעקבות חקירה סמויה של מפלג ההונאה של מחוז תל אביב במשטרה.

החקירה נפתחה לפני מספר חודשים לאחר בדיקה פנימית של משרד הבריאות והגשת תלונה למשטרה על אודות חשד להחזרת ביציות מופרות עם מחלה גנטית למספר מטופלות בארץ. על פי הדיווחים שהגיעו למשרד הבריאות, יובאו לישראל ביציות מופרות מתורמת נשאית של המופיליה B ממרפאת BIRTH בגיאורגיה.

על פי החשד, השניים פעלו במספר מועדים במהלך החודשים האחרונים לייבוא ביציות מופרות מגאורגיה, במטרה לבצע פעולת הפריה בארץ למטופלות שלהם, כאשר חלק מהביציות התגלו עם המופיליה B קשה. על אף שהמידע על הנשאות הגנטית למחלה היה מצוי לכאורה בידי הצוותים במרפאה בחו"ל ובישראל, הביציות הועברו ארצה ואף בוצעה החזרה של הביציות המופרות למספר מטופלות ישראליות.

נציב קבילות הציבור הורה על הקמת ועדת בדיקה שפעלה בשיתוף עם הפרקליטות ומשטרת ישראל לבירור החשדות. במקביל, ננקטו צעדים מיידיים על ידי משרד הבריאות והתקבלה החלטה שלא לאפשר בשלב זה המשך יבוא ביציות וביציות מופרות מיחידה זו.

עד כה ידוע על שתי נשים שהוחזרו לגופן ביציות מופרות אלו, אך משרד הבריאות הורה לכל מנהלי היחידות להפריה חוץ גופית בארץ לאתר את הנשים שיובאו עבורן ביציות מהיחידה המדוברת, על מנת ליידע אותן לגבי הסיכון ולאפשר להן לקבל החלטה מושכלת לגבי המשך הטיפול.

צוות החקירה גבה עדויות ממספר נשים בארץ שנפגעו מהטיפול וההחזרה של העוברים. על פי דיווח של אלון חכמון במעריב, ברשות המשטרה יש כרגע ארבע מתלוננות. בנוסף יש מקרה של אישה בשבוע ה-20 להריונה שחוותה לידה שקטה, ובמקרה אחר נולד לאחת היולדות תינוק נגוע במחלת ההמופיליה.

במהלך החקירה ביחידת ההונאה של מחוז ת"א, שנעשתה בשיתוף פעולה עם מת"מ חטיבת המודיעין ובסיוע משרד הבריאות והפרקליטות, הצטברו חומרי החקירה והחשודים הובאו לחקירה. בהמשך היום וככל שיידרש יובאו השניים לדיון בביהמ"ש השלום בתל אביב לדיון בהארכת מעצרם.

נושאים קשורים:  טיפולי פוריות,  המופיליה B,  יבוא ביציות,  מעצר,  הונאה,  חדשות,  IVF
תגובות
אנונימי/ת
18.03.2024, 21:31

הסיפור מאוד לא ברור. מה האינטרס של הרופא להחזיר עוברים חולים לכאורה למטופלות שלו? הרי ברור שזה יתגלה בסופו של דבר.

אנונימי/ת
18.03.2024, 21:50

מה האינטרס של הרופא? כסף !!

אנונימי/ת
18.03.2024, 22:37

אבל התביעה צפויה מראש, איזה כסף?

אנונימי/ת
19.03.2024, 08:53

פושעים כמו פושעי מלחמה נגד תושבי עזה

אנונימי/ת
19.03.2024, 11:00

לכותב מ 8:53, זה נכון שהם חשודים בעבירה חמורה, אך אין מקום להשוות אותם לאנשי חמאס.

אנונימי/ת
19.03.2024, 22:50

אם המופיליה B עוברת בתורשה בתאחיזה ל-x, איך נולדה תינוקת (נקבה) חולה?