מחקר חדש שפורסם בכתב העת Nature השבוע מעריך כי צריכת משקאות ממותקים אחראית למספר כמעט כפול - כ-340 אלף מקרי מוות בשנה מסוכרת סוג 2 ומחלות לב וכלי דם ברחבי העולם, בהשוואה למחקר משנת 2015 שפורסם בכתב העת Circulation, אשר העריך כי 184 אלף מקרי מוות בעולם בשנת 2010 נבעו מצריכת משקאות ממותקים
עוד בעניין דומה
המחקר החדש מצביע על כך שמשקאות ממותקים קשורים ל-2.2 מיליון מקרים חדשים של סוכרת סוג 2 ו-1.2 מיליון מקרי מחלות לב וכלי דם בשנת 2020, כאשר חלק לא פרופורציונלי מהמקרים מתרכז באפריקה שמדרום לסהרה ובאמריקה הלטינית. שני אזורים אלה חוו את הזינוק הגדול ביותר בצריכת משקאות קלים בשנים האחרונות, כאשר חברות המשקאות הקלים, שנתקלו בירידה במכירות בצפון אמריקה ואירופה, חיפשו לקוחות חדשים בעולם המתפתח.
על פי כתבה על המחקר בניו יורק טיימס, ההשפעות השליליות של משקאות ממותקים, הכוללים משקאות מוגזים, משקאות אנרגיה ומיצים עם סוכר מוסף, מתועדות היטב. המחקר מבוסס על מסד הנתונים Global Dietary Database, סקר של הרגלי האכילה בעולם הממומן על ידי קרן ביל ומלינדה גייטס.
מסד הנתונים, שהחל ב-2008, מסייע למדענים להבין את המחיר הגובר של ההשמנה כאשר מזון ומשקאות מעובדים מגיעים לכל פינה בעולם ומשבשים הרגלי אכילה מסורתיים ובריאים יותר. יותר ממיליארד אנשים בעולם סובלים מהשמנת יתר, לפי מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת Lancet. בקרב מבוגרים, שיעורי ההשמנה העולמיים יותר מהוכפלו מאז 1990 והוכפלו פי ארבעה בקרב ילדים ומתבגרים.
בכתבה על המחקר ב"ניו יורק טיימס" נכתב כי נחשפו בו דפוסים מעניינים של צריכת משקאות ממותקים. החוקרים מצאו כי לגברים היו שיעורי צריכת משקאות קלים גבוהים במעט מנשים. הצריכה היתה גבוהה יותר בקרב משכילים, במיוחד באפריקה שמדרום לסהרה, דרום אסיה ואמריקה הלטינית. במזרח התיכון וצפון אפריקה לעומת זאת, המחקר מצא כי צריכת משקאות קלים היתה גבוהה יותר בקרב מבוגרים בעלי רמות השכלה נמוכות יחסית.
דרום אסיה, דרום-מזרח אסיה ומזרח אסיה הראו את השיעורים הנמוכים ביותר של מחלות לב וכלי דם וסוכרת סוג 2 הקשורים לצריכת משקאות ממותקים, אם כי החוקרים ציינו כי הנתונים לא כללו תה וקפה ממותקים בסוכר, משקאות פופולריים באזורים אלה של העולם.
יש גם סימנים לתקווה: צריכת המשקאות הקלים באמריקה הלטינית והקאריביים כבר מתחילה לרדת הודות למדיניות של מיסוי משקאות קלים, הגבלות שיווק ותוויות אריזה המבקשות לחנך צרכנים לגבי הסכנות של מוצרים עתירי סוכר. יותר מ-80 מדינות אימצו אמצעים שמטרתם להפחית את צריכת המשקאות הממותקים. בארה"ב, צריכת משקאות ממותקים בסוכר ירדה מאז שיאה בשנת 2000, אם כי הירידות הללו התייצבו בשנים האחרונות.