• יו"ר: פרופ' דרור דיקר
  • מזכירת החברה: ד"ר גבי ליברמן
  • גזברית: ד"ר בתיה קורנבוים
  • חברת ועד: פרופ' יעל לבנטל
  • חברת ועד: ד"ר עידית דותן
  • חברת ועד: ד"ר רקפת בכרך
  • חבר ועד: ד"ר דן אויירו
  • מזכירה: גב' חגית יוחננוף
מחקרים

איזו דיאטה עדיפה לניהול חולים עם יל"ד, סוכרת והשמנה?

ממחקר אשר פורסם לאחרונה עולה כי דיאטה דלת פחמימות עדיפה על דיאטת DASH בניהול חולים עם תחלואה משולשת משולבת של יתר לחץ דם, סוכרת והשמנה

מבוגרים עם תחלואה משולשת (יתר לחץ דם, טרום סוכרת או סוכרת סוג 2, ועודף משקל או השמנת יתר), נמצאים בסיכון מוגבר לסיבוכים בריאותיים חמורים. עם זאת, המומחים חלוקים בדעותיהם על דפוסי תזונה ואסטרטגיות תמיכה מתאימות.

במסגרת מחקר אשר ממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת Annals of Family Medicine, ביקשו החוקרים להשוות בין דיאטה דלת פחמימות (very low-carbohydrate – VLC) לעומת דיאטה להפסקת יתר לחץ דם (Dietary Approaches to Stop Hypertension – DASH). החוקרים אף ביקשו להשוות תוצאים עם ובלי תמיכה מרובת רכיבים (אכילה מודעת, ויסות רגשי חיובי, תמיכה חברתית ובישול).

המחקר כלל 94 מבוגרים מדרום מזרח מישיגן עם ריבוי תחלואה משולשת, אשר הוקצו באופן אקראי לאחת מ-2 הדיאטות. הניתוח הסופי בוצע במתכונת ניתוח הכוונה לטפל.

תוצאות המחקר הדגימו, כי בהשוואה לדיאטת DASH, דיאטת VLC הובילה לשיפור גדול יותר בלחץ הדם הסיסטולי הממוצע המשוער (-9.77 ממ"כ לעומת 5.18- ממ"כ,P = .046), בהמוגלובין מסוכרר (0.35%- לעומת 0.14%-, P = .034) ובמשקל (19.14- פאונד מול 10.34- פאונד, P = .0003). לתוספת של תמיכה רב-רכיבית לא הייתה השפעה מובהקת סטטיסטית על התוצאים.

מתוצאות מחקר זה עולה כי עבור מבוגרים עם יתר לחץ דם, טרום סוכרת או סוכרת מסוג 2, ועודף משקל או השמנת יתר, דיאטת VLC הביאה לשיפורים גדולים יותר בתוצאי לחץ דם סיסטולי, בקרה גליקמית ומשקל, וזאת על פני תקופה של 4 חודשים ובהשוואה לדיאטת DASH. החוקרים קוראים לביצוע ניסויים גדולים יותר עם מעקב ארוך יותר, בכדי לקבוע האם דיאטת VLC עשויה להיות מועילה יותר לניהול מחלות מאשר דיאטת DASH.

מקור:

Comparing Very Low-Carbohydrate vs DASH Diets for Overweight or Obese Adults With Hypertension and Prediabetes or Type 2 Diabetes: A Randomized Trial. Laura R. Saslow, Lenette M. Jones, Ananda Sen, Julia A. Wolfson, Heidi L. Diez, Alison O’Brien, Cindy W. Leung, Hovig Bayandorian, Jennifer Daubenmier, Amanda L. Missel, Caroline Richardson. The Annals of Family Medicine May 2023, 21 (3) 256-263; DOI: 10.1370/afm.2968

נושאים קשורים:  מחקרים,  דיאטה,  דיאטה DASH,  תחלואה משולבת,  יתר לחץ דם,  השמנת יתר,  סוכרת
תגובות